Philip H. FarberHigh Magick: A Guide to Cannabis in Ritual & Mysticism
Характерный пример модной темы заигрывания с психоделиками в контексте псевдо-эзотерики, мистической экзотики, спекуляций личностного «роста», «саморазвития» и прочей туфты для не слишком придирчивых и требовательных «потребителей» марихуаны...
https://www.goodreads.com/book/show/45901751-high-magick https://www.amazon.com/High-Magick-Cannabis-Ritual-Mysticism/dp/0738762660 Автор книги Филип Фарбер - НЛП-дудец-игрец, «просветитель-духовный творец»: www.hawkridgeproductions.com
https://www.meta-magick.com/ Philip H. Farber is a magician, teacher, and the author of several books on magical subjects. He has taught seminars and workshops throughout the USA and Europe and maintains a private practice in neurolinguistic programming (NLP) and hypnosis.
С начала прослушивания аудиокниги меня смутили игривые интонации чтеца
Дэниела Хеннига (Daniel Henning) словно слушателя сейчас ждет приятное легкое поп-чтиво на пару вечерков (
длительность аудио 7 часов)
Первая глава была посвящена марафону-истории каннабиса, его видам, способам употребления, даже нескольким рецептам. Сжато, по существу, и если бы так и продолжалось...
Затем, постепенно начинается какое-то нагромождение тем - сюда и оккультизм, эзотерика, каббала, йога, медитация, чакры, ци, кундалини... всё в кучу и всё в такой-же игривой поп-подаче разливания «воды» и простому заполнению пространства описаниями и повторами...
Текст настолько тягомотный, пытающийся выдаваться за нечто свежее и игривое, что уже на первой трети накатывает ощущение перегруза от скукоты и нехватки воздуха...
Все тонет в скакании по отработанным темам с банальным пересказыванием давно известных базовых вещей по темам «психоделиков», «медитации», «восточных практик». Но ведь что касается двух последних, то Йога, Кундалини, Энергия Ци, Чакры - это настолько абстрактные и противоречивые темы, что любое сокращение подачи по ним информации лишь запутает и не даст никакого четкого представления. (Об этом упоминали и многие обзорщики книги на Гудридс и Амазон)
РИТУАЛ ЭТО НЕ СВЕЧКИ И МУЗЫКА НА РОМАНТИЧЕСКОМ УЖИНЕ!
Еще характерный эффект пиздобольства автора - это наглое смешивание понятий религиозного РИТУАЛА с социально-бытовыми ПРИВЫЧКАМИ и ОБЫЧАЯМИ. Это ни разу ни одно и тоже...
НАЧИНАЕТСЯ НЛП-БЕДА
Когда пошли «Задания», «Тесты», «Игры» под «косячок» - я сразу же смекнул, что книга ничего толкового не собирается собой представлять и мои ожидания получить нечто в духе
сборника от Стивен Грея накрываются медным тазом...
А чего стоят бесстыдно заигрывающие фразы типа:
Stay tuned! More cannabis yoga techniques coming up in the next chapter.
......
Конечно, нужно было предварительно изучить биографию и библиографию «автора», тем самым избавив себя от борьбы с недоумением...
И тут я понял, что меня смущало в названии - это слово Magick, написанное c "CK"... разгадка открылась в названиях предыдущих «поклепок» автора: Meta-Magick, Magick for the 21st Century и так далее, типичная история пиздобольского конвеера...:
Philip H. Farber is the author of Meta-Magick: The Book of Atem: Achieving New States of Consciousness Through NLP, Neuroscience and Ritual (Weiser Books, 2008) and Futureritual: Magick for the 21st Century (Eschaton Productions, 1995), a manual of neurological exploration. His articles on magick and popular culture have appeared in Green Egg Magazine, The Journal of Hypnotism, Hypnosis Today, Mondo 2000, High Times, Paradigm Shift, Reality Sandwich and other unique publications and web sites. He has produced several DVD packages on magical topics and teaches workshops throughout the United States, England and Europe. Phil is an instructor for Maybe Logic Academy (www.maybelogic.org), a Certified Hypnotist and a Licensed Trainer of Neuro-linguistic Programming, with a private practice in New York's Hudson Valley.
ОТЛИЧИЯ MAGIC ОТ MAGICK
Использование написания Magick, конечно же, не изобретение Фарбера, а просто наглое хайп-заимствование с замесом на переработку тем «Оккультизм/Ритуал/Волевое Усилие», которые к его НЛП-поделкам не имеют никакого отношения, хотя он и утверждает обратное:
В его первой книге Philip H. Farber - FutureRitual. Magick for the 21st Century (1995) поясняется:
(из предисловия от
Дженезис Пи-Орридж - Википедия MAGICK : The art of making conscious choices.
At various times this process of discorporate change has been called "magick." FUTURERITUAL is a focused and precise manual that serves as an anchor in the present flood of chaos and possibility.
FUTURERITUAL describes very precisely an essential set of Thelemic magickal considerations and exercises with full instructions and texts. These are invested with the authority of the past, especially that collated and developed by Aleister Crowley and associates.
If we examine one of the more common definitions of magick, "the art and science of causing change in conformity with Will," (Aleister Crowley) it becomes apparent that the first task of the aspiring magickian may be to learn the answer to the question, "What is my Will?"
Да, «ноги растут» от оккультизма Алистера Кроули:
The Difference Between Magic and Magick
https://www.learnreligions.com/magic-and-magick-95856 If you follow modern magical writing, you have likely come across the term "magick" seemingly used in place of "magic." Indeed, many people use the words interchangeably despite the fact that "magick" was pretty specifically defined by the first modern person to use the term,
Aleister Crowley.
(...)
But Crowley gave several other reasons why he used the term "magick," and these reasons are often ignored. The central reason was that he considered magick to be anything that moves a person close to fulfilling their ultimate destiny, which he called one's True Will.
By this definition, magick doesn't have to be metaphysical. Any action, mundane or magical that helps fulfill one's True Will is magick. Casting a
spell to get someone's attention is most certainly not magick.
НИКОГДА НЕ ПРОБУЙТЕ ЭТОЙ ПОТРЯСАЮЩЕЙ ВЕЩИ!
Забавно в контексте содержания книги Фарбера звучит вступительный дисклеймер, что автор ни в коем случае не рекомендует и не стимулирует употребления каннабиса, и что все упражнения можно проводить только там, где разрешено...
If smoking cannabis is illegal in your state, do not partake in the related exercises of this book. Neither the publisher nor the author take any responsibility for any legal action taken against any person reading this book who partakes in illegal activities.
А тем временем, его «Упражнения» призывают: ну же, сделайте затяжку и начинайте медитировать для новых открытий и улучшения качества жизни:
Exercise #5:
Take a few tokes. Wait five to ten minutes for the effects to be felt. Then experiment again with the following:
1. Think of a time when you felt really, really good.
2. Picture a really sexy face.
3. What’s the most comfortable item of clothing that you own?
Now perform the same experiment with some fresh questions:
1. Think of a time when you felt as free as you ever have.
2. Picture your tallest friend.
3. What’s the most exciting movie you’ve seen in recent years?
How were these experiences different than when you first attempted them, above (that is, assuming you weren’t high when you experimented with them earlier)? What happened when you attempted this with new questions?
и так далее...
НА КРЮЧКЕ НЛП
Конечно же, любимая тема НЛП сектантства - ТЕСТЫ, ИГРЫ, ЗАДАНИЯ - они базовые элементы соц-взаимодействия, которые завлекают внимание читателя/зрителя/слушателя на согласное исполнение от мини к макси влиянию... hence происходит тот самый гипноз НЛП...
ДРЕДЫ - ПРИЗНАК НАРКОМАНА?
Занятная глава 11 посвящена дредлокам и их связи с марихуаной:
Thanks to modern-day Rastas, the hair nonstyle known as dreadlocks has become associated with cannabis use. In recent years, some have claimed that wearing dreadlocks is a cultural prerogative limited to Rastafari and African culture and that others would be engaged in an act of “cultural appropriation” should they let their hair grow into dreads. In fact, the association with black culture is fairly recent-indeed, until very recently African Americans who wore dreads were shunned by their own communities. And the association with cannabis is far more ancient and widespread than most people realize.
(...)
Along with a rejection of cultural assumptions, dreadlocks are a way of allowing your own organism to express itself in a natural way. I began this section by calling dreadlocks a nonstyle. It’s how your hair grows when you leave it alone. While there are hairstyles that mimic dreads that can be time-consuming treatments at the hairdresser, real, natural dreads are created when you throw away your comb. Curly hair will lock up fastest, but everybody’s hair will eventually dread if allowed to, no matter your ethnicity.
There are a variety of false beliefs associated with dreads-that they involve not washing them or the anointment of special oils or that they are difficult to maintain. In fact, dreads wash easily with shampoo like every other kind of hair, and actually will lock up faster if you wash regularly (and don’t comb). Oils can help to maintain the health of hair but are not necessary for the dreads to form. And they are easy to maintain, as allowing them to maintain themselves is the point. (They do require a bit of separation when they first begin, so they don’t become one single giant lock, but that’s easily accomplished in a few minutes’ time.)
Of course, growing dreads requires a fair amount of dishabituation and the willingness to display it to the world. You have to brave the curiosity, confusion, and occasional derision that you will get from those around you. It takes time, too. In fact, a good set of natural dreads might take a year or more to really lock up tight and the intermediary tangles and baby locks may cause even greater confusion among the denizens of Babylon.
Some Rastas and other dreadlock wearers also may hold paranormal beliefs about their hair. For some, the length and thickness of their hair recalls the biblical story of Samson, whose strength was in his locks. For others, dreadlocks are “the antenna to the universe,” a connection to the wisdom and flow of their deities and nature.
ВЫВОДЫ
Лучше прочитайте сборник от Грея и другие нормальные серьезные книги по теме, которые упоминаются в посте:
(аудио+книга) Stephen Gray "Cannabis and Spirituality" (2016) - Марихуана и "Духовное" Развитие Однако, нужно похвалить Фабера - в конце его книги есть список «Книг на продолжение изучения темы» и там попадаются интересные, но, конечно же, в основном хорошо известные образчики.
На темы заигрывания с психоделическими веществами идет настоящий хайп в наше время - еще характерный пример с каннабисом:
Melanie Abrams, Larry Smith "The Joy of Cannabis: 75 Ways to Amplify Your Life Through the Science and Magic of Cannabis":
https://www.goodreads.com/book/show/63263386-the-joy-of-cannabis https://www.thejoyofcannabis.org/ и кто же авторы?...:
Melanie Abrams is the author of The Joy of Cannabis: 75 Ways to Amplify Your Life Through the Science and Magic of Cannabis and the novels Playing and Meadowlark. She is a developmental editor and photographer and teaches writing at the University of California, Berkeley.
Larry Smith is a journalist and storytelling evangelist touted by O: The Oprah Magazine as “on a quest to spark creativity in everyone.” He is the founder of the Six-Word Memoir Project and book series, editor of the book The Moment: Wild, Poignant, Life-Changing Stories from 125 Writers and Artists Famous and Obscure, and speaks on storytelling in schools and at companies and conferences.
:-) Не ведитесь на поделки от пиздоболов-спекулянтов!