В 2011 году
Томас Сас /
Thomas Szasz выпустил интересную и неоднозначную книгу «Suicide Prohibition: The Shame of Medicine» / "Запрет Самоубийства- это Позор Медицины".
В ней он исследует парадоксальные мысли касательно права принятия самостоятельного решения о самоубийстве. Например, что Психиатрия, чтобы считаться Медицинской областью, спасающей жизни, необходимо должна была начать считать Самоубийство - психическим заболеванием. Сас дает историческую ретроспективу появления такого восприятия акта самоубийства.
Сейчас любой, кто совершил неудачную попытку суицида тут же подпадает под наказание в виде постановки на учет и принудительного «лечения».
Далее, человек современного общества по факту давно не имеет право на распоряжение своей жизнью. Государство, по-тихому, считается единоличным владетелем жизнями своих подданных. А расплата за неудачную попытку самоубийства - карательная психиатрия. Подданные разве что своим геройством могут заслужить право на лишение себя жизни под видом служения во имя государства. Никто ведь не проводит психиатрического освидетельствования героев-самоубийц?
Томас Сас считает, что человеку дано право от рождения на принятие решения о прекращении своей жизни. Никто, по мнению Саса, не вправе делать оценку «умственного» состояния человека, принявшего такое решение. Даже несмотря на то, что оно может быть поспешным и под действием неясных мотивов. Оценка «поспешности» и «неясности» мотивов всегда будет опираться лишь на идеологию, религиозные взгляды и предрассудки данного общества, то есть на условное «психиатрическое» освидетельствование.
The intention to kill oneself is not an illness, much less is thinking about suicide. Both are fundamental expressions of our existential condition as free and self-conscious individuals. Depriving a person of liberty is not a form of medical treatment.
Известно, что просто так переубедить человека, принявшего решение о самоубийстве невозможно. Остается только принудительное воздействие с использованием гос.организаций (религиозные организации в наше время исключительно про-государственные, иначе они под запретом).
Everyone knows that preventing the death of a person intent on killing himself is impossible, except perhaps by the most extraordinary means.
Но, в то же время, принятие Психиатрии медицинской дисциплиной, спасающей жизни, сыграло с психиатрами злую шутку - теперь им вменяется опасность «врачебной халатности» / malpractice, если пациент все-таки совершил самоубийство...
At the same time, the more the idea that suicide is caused by mental illness and that its prevention is the duty of the psychiatrist gains popularity, the more convincing becomes the argument that failure to prevent the suicide of the patient inferred from his successful suicide-is evidence of malpractice.
В книге Сас дает исторический ракурс (начиная от греков, через Инквизицию и Возрождение к нашему времени) в развитие и разделение медицинской помощи на «внимательную» для обычных людей и «абы как диктаторским принуждением» для рабов:
A physician of this kind never gives the servant any account of his complaint, nor asks him for any; he gives him some empirical injunction with an air of finished knowledge, in the brusque fashion of a dictator, and then is off in hot haste to the next ailing servant-that is how he lightens his master's medical labors for him. The free practitioner, who, for the most part, attends free men, treats their diseases by going into things thoroughly from the beginning in a scientific way, and takes the patient and his family into his confidence. Thus he learns something from the sufferer, and at the same time instructs the invalid to the best of his powers. He does not give his prescriptions until he has won the patient's support, and when he has done so, he steadily aims at producing complete restoration to health'
Причем, Сас также критикует организации типа
Final Exit , выступающие за «медицинскую» эвтаназию. По мнению Томаса они, по-тихому, принимают необходимость «Mentally competent adults» - то есть передавать на государственные структуры право освидетельствования «умственного» состояния человека, решившего уйти из жизни.
The futility of appeals to evidence is illustrated by the fact that even such ostensible opponents of suicide prohibition as Final Exit use medicalized premises, absurdly promoting a "right to suicide" contingent on medical criteria and medical judgment. Under the heading "Our Guiding Principles," the Web site of the organization states: "Mentally competent adults have a basic human right to end their lives when they suffer from a fatal or irreversible illness or intractable pain, when their quality of life is personally unacceptable, and the future holds only hopelessness and misery.... We do not encourage anyone to end their life, do not provide the means to do so, and do not actively assist in a person's death. We do, however, support them when medical circumstances warrant their decision.""
The Bill of Rights presumes that the people to whom it is addressed are mentally competent. There is no mention in that document of "mental competence," a term that implies a "medical" judgment, granted or withheld by psychiatric authority. The fact that today even individuals and organizations that ostensibly condone suicide treat voluntary exit from life as a psychiatrically permitted option, yet call it a "basic human right," illustrates how medically contaminated and morally degraded our concept of human rights has become.
Также в книге Томас Сас жестко раскритиковал культового
Виктора Франкла с его «Жить, несмотря ни на что» позицией.
Еще когда я читал «Психолог в концлагере» Франкла, меня напрягала его маньяческая позиция - «продолжайте тупо жить ради жизни». И вот Томас Сас прямо-таки обрушивается на Франкла, причем с новыми интересными интерпретациями и камнями в его огород.
По мнению Саса Франкл спасся благодаря именно такой позиции, потому что она играла на руку нацистам. Им это и было нужно, чтобы рабы-заключенные не сдавались и продолжали работать. Особенно, если принять тему «очищения» концлагерем, аккуратно проталкиваемую Франклом...
Было еще интереснее, что когда Франкл работал в психиатрическом госпитале, то проводил эксперименты на «суицидальных» пациентах, которые признавались психически нездоровыми.
Люди (в основном евреи), опасавшиеся забирания в концлагерь и неудачно пытавшиеся покончить с собой, отправлялись как умалишенные в госпиталь, где их приводили «в порядок» и... отправляли в концлагерь как наказание к теперь уже официальной смерти.
(...)in a short article in 1969 in the now defunct British magazine Encounter: "In my department at the Vienna Poliklinik [specializing in suicide prevention], we use drugs, and use electroconvulsive treatment. I have signed authorizations for lobotomies without having cause to regret it. In a few cases, I have even carried out transorbital lobotomy.... What matters is not the technique or therapeutic approach as such, be it drug treatment or shock treatment, but the spirit in which it is being carried out."" Frankl does not even allude to obtaining the patient's informed consent to treatment.
The Nazi attitude toward Jewish suicide exemplified the political philosophy of the Therapeutic State: everyone, Jews included, is the property of the state; only the state has the right to deliberately destroy human life. Frankl knew this: "The Nazis sought to prevent Jewish suicides. Wherever Jews tried to kill themselves-in their homes, in hospitals, on the deportation trains, in the concentration camps-the Nazi authorities would invariably intervene in order to save the Jews' lives, wait for them to recover, and then send them to their prescribed deaths."
И, что забавно, Франкл, делая часто лично трепанацию черепа на живом пациенте, вкалывал в мозг тот самый «Первитин», любимый наркотик-стимулянт нацистов.
In his autobiography, Was nicht in meinen Buchern steht (What does not appear in my books)-published in English as Recollections: An Autobiography (1997)-Frankl claimed that although he had no training in neurosurgery, he found himself nevertheless able to conduct the surgery:
When, in order to avoid deportation to concentration camps, patients had overdosed on sleeping pills and subsequently had been given up for dead by other doctors, Frankl felt justified in attempting relatively novel brain surgery techniques. First, "some injections intravenously ... and if this didn't work I gave them injections into the brain ... into the Cisterna Magna. And if that did not work I made a trepanation, opened the skull ... inserted drugs into the ventricle and made a drainage so the drug went into the Aquaeductus Sylvii.... People whose breathing had stopped suddenly started breathing again." But he could only keep them alive for twenty-four hours, no longer. Frankl's drugs of choice were the amphetamines Pervitin [methamphetamine] and Tetrophan [a derivative of acridine, with no known medical use or value]. (Pytell, "Redeeming the Unredeemable.")
Еще одно интересное наблюдение Саса про содержание главы книги "Experiences in a Concentration Camp." - там нет ни слова ни о евреях или нацистах. А идет речь лишь о порядочных/непорядочных.
From all this we may learn that there are two races of men in this world, but only these two-the 'race' of the decent man and the 'race' of the indecent man.
Reflecting on the pervasively Christian vocabulary in Frankl's testimony, Langer suggests that "Frankl secretly yearned for a transfiguration of Auschwitz into nothing more than a test of the religious sensibility." Frankl's writings support this interpretation: "Once those people-including my own mother by the way-had been crammed into gas chambers and they saw the canisters of Zyklon B gas thrown into a crowd of naked people, they saw there was no help. Then they began to pray, saying the Shema Israel, and surrendered themselves to what God had bestowed on them-the Communists singing the 'Marseillaise,' the Christians saying the Our Father, the Jews saying Kaddish upon each other."' Frankl was not there. He could not have witnessed such a scene.
По мнению Саса причина лукавства заключалась в желании Франкла влиться в послевоенную Австрию, которая изображала из себя жертву нацизма, хотя ведь Гитлер был австрийцем и его партия в Австрии насчитывала 600 тыс. членов.
"In order to create a bulwark against the Soviets," notes Pytell, "Austria, western Europe and America all tacitly agreed to sustain the mendacious view that Austria was a victim of the Nazis. But the truth that everyone knew, was that Hitler, along with many of the leading Nazis, came from Austria, and there were over six-hundred thousand Austrian Nazi party members at the end of the war."
В итоге все это приводит к неутешительному выводу Саса - современная реальность культивирует в нас комплекс неспособности к автономности, уверенности в себе (self-reliance), запрещает индивидуальное мышление, идущее в разрез с принятыми «законами». Произошла трансформация изначальной уверенности человека в своих силах и правах на самодостаточность из добродетели в порок. Нам навязывают образ мышления, якобы что мы ответственны за образование своих детей, за их медицинское обеспечение и так далее. Мы вырабатываем в них чувство беспомощности и привычку быть в зависимости от посторонней помощи. А это тупик...
(...) highlights a disturbing aspect of our contemporary culture, namely, our fear and hatred of autonomy, of self-reliance, of taking care of our business without unnecessarily burdening others with it. We have transformed our old ethic of self-reliance from virtue into vice. We must not be responsible-for our childrens education, our medical care, our economic support in old age. As soon as we acquire a measure of self-control, we must begin to relinquish it and acquiesce in being "taken care of" by benevolent agents of the therapeutic state.
Ссылки:
Suicide Prohibition: The Shame of Medicine by Thomas Szasz This item: Suicide Prohibition: The Shame of Medicine Мой ЖЖ:
- про книгу Саса :
(Книга) Томас Сас / Thomas Szasz "Миф Душевной Болезни" (изд 1961 - 2010) - Посвящается памяти Мифа Шизофрения - болезнь, которая подтверждается лечением? - про книги Франкла:
(Книга) Виктор Франкл - Психолог в Концлагере Критика "Существования в настоящем моменте" Виктором Франклом с поддержкой от Эрвина Штрауса