UNIQUE sounds from Roland Kirk!!!
This man is what jazz is all about. He's REAL. Charles Mingus
Полное имя: Расаан Роланд Кёрк (Rahsaan Roland Kirk)
Родился: 7 августа 1936 года
Умер: 5 декабря 1977 года
Жанр: джаз
Инструмент: саксофон, стритч, манзелло
Фирмы звукозаписи: Mercury, Verve
Rahsaan Roland Kirk Кёрк родился 7 августа 1936 года в городе Columbus, штат Ohio, и от рождения носил имя Ronald Theodore Kirk, но, будучи воодушевлен сном, поменял местами 2 буквы в своем имени, и стал именоваться Roland Kirk. В 1970, то ли снова руководствуясь сновидениями, то ли повторяя путь многочисленных афроамериканцев, принявших ислам, добавил к своему имени «Rahsaan».
В возрасте 2х лет в результате несчастного случая Кёрк полностью теряет зрение. Музыкальную карьеру Кёрк начал в оркестре школы для слепых детей, играя на танцах. Начав с рожка и трубы, он изучает кларнет и саксофон, и уже в 15 лет становится профессиональным музыкантом, играя в различных R&B коллективах. С 14 лет он возглавляет собственный ансамбль.
В 16 лет, во сне, ему приходит идея играть одновременно на трех духовых инструментах. На следующий день, в подвале музыкального магазина, среди старого хлама, он находит 2 старинных инструмента, когда-то звучавших в испанских военных оркестрах - стритч (stritch, удлиненный сопрано-сакс, но звучал ближе к альт-саксофону) и манзелло (manzello - внешне напоминал альт-саксофон, а звучанием был ближе к сопрано-саксофону), и добавляет к ним тенор-саксофон. Он компонует инструменты так, чтобы играть на них одновременно, играя тенором левой рукой, манзелло - левой, и гудя стритчем посредине. Именно такая техника игры использовалась им начиная с первого альбома - Triple Threat (1956).
Rahsaan Roland Kirk Всего Кёрк владел 45 инструментами. Конечно, изрядную часть от этого невероятного количества составляли различные пищалки, дуделки (даже полицейские свистки!), колокольчики, и даже будильник. Но даже при этом Кёрк освоил практически весь спектр духовых инструментов. Да еще как освоил! На кларнете и сопрано-саксофоне Кёрк был близок к ведущим джазовым музыкантам мира. Но особенно высоко оценивают его мастерство игры на тенор-саксофоне и флейте. В качестве тенориста Расаан искуссно сочетал технику старых боперов с новшествами Сонни Роллинса. Кёрк -флейтист поднял на небывалую высоту прием игры "продуванием" (overblowing), придавший звучанию инструмента чисто джазовую интенсивность. Дуя в инструмент, он одновременно подпевал сам себе в микрофон. Кёрк также в совершенстве владел техникой «кругового дыхания», которая позволяла ему играть практически неограниченно долго без паузы на вдох.
Предпочитая возглавлять собственные группы, Кёрк редко выступал сайдменом, однако успел поучаствовать в записях с Quincy Jones, Roy Haynes, и в особенно примечательных а его карьере сессиях с Charles Mingus (в 1961 году он работал с Мингусом в течение 4 месяцев, участвуя в записи альбома Oh Yeah и туре по Калифорнии).
Концерты Кёрка всегда обладали элементами клоунады, шутовства и эксцентрики. Невероятная техника игры на трех духовых инструментах одновременно, полные карманы свистков, сирен и колокольчиков, которые Кирк любил раздавать зрителям в зале, что создавало ему совершенно дикий, необузданный, но в тоже время гармонично вписывающийся в его композиции аккомпанимент - все это создавало атмосферу игрового действа, пантомимы и даже водевиля.
В 1975 году паралич поразил всю правую сторону тела Кёрка, однако это не остановило мужественного музыканта - он начал конструировать новые инструменты, на которых можно было играть только левой рукой. В 1978 году выходит его очередной альбом "Boogie Woogie String Along For Retal", но Кёрк его уже не увидел - 5 декабря 1977 года он умер в возрасте 41 года.
Rahsaan Roland Kirk Kirk was blinded soon after his birth, and was educated at Ohio State School for the Blind. He played saxophone and clarinet with a school band from the age of twelve, and by 1951 was leading his own group for dances and playing with other bands around the Ohio area. At sixteen he dreamed he was playing three instruments at once, and the next day went to a music shop and tried out all the reed instruments. He was taken to the basement to be shown "the scraps", and found two archaic saxophones which had been used in turn-of-the-century Spanish military bands, the stritch and the manzello; the first is a kind of straight alto sax, and the second looks a little like an alto, but sounds more like a soprano. Kirk took these and worked out a way of playing them simultaneously with the tenor sax, producing three-part harmonyby trick fingering. As there were often slight tuning discrepancies between the three instruments, the resulting sound could be harsh, almost with the characteristic of certain ethnic instruments, and this gave Kirk's music an added robustness. He also used sirens, whistles and other sounds to heighten the drama of his performances.
He made his first album in 1956, but it went virtually unnoticed. Then in 1960, through the help of Ramsey Lewis, he recorded for the Cadet label, and immediately caused controversy.People accused him of gimmmickry, and Kirk defended himself, saying that he did everything for a reason, and he heard sirens and things in his head when he played. He was, in fact, rooted very deeply in the whole jazz tradition, and knew all the early music, including thre work of Jelly Roll Morton (and Fats Waller) in which sirens, whistles, car horns and human voices had figured to brilliant effect. For Kirk, jazz was "black classical music", and he steeped in its wild, untamed spirit; in this he was "pure" - there were virtually no discernible influences from European classical music in his work.
In 1961 he worked with Charles Mingus for four months, playing on the album Oh Yeah and touring with him in California. His international reputation was burgeoning, and after his stint with Mingus he made his first trip to Europe, performing as soloist at the Essen jazz festival, West Germany. From 1963 he began a series of regular tours abroad with his own quartet, and played the first of several residencies at Ronnie Scott's club. For the rest of the 1960s and into the 1970s he led his group the Vibration Society in clubs, concerts and major festivals throughout the USA, Canada, Europe, Australia and New Zealand.
In 1975, Kirk had a stroke which partially paralysed one side of his body. With tremendous courage he began performing again with one arm - an almost impossible handicap for a saxophonist - and he managed to tour internationally, play some festivals and appear on TV. In 1977 a second stroke caused his death.
Kirk was much loved, not only by his audiences but also by other musicians. He was unclassifiable: a completely original performer whose style carried in it the whole of jazz history from early New Orleans roots, through swing and bebop, to the abstraction of the 1960s and 1970s avant-garde. Throughout his career he recorded tributes to people he particularly loved, and they included Fats Waller, Billie Holiday, Duke Ellington, Lester Young, Thelonious Monk, Sidney Bechet, Don Byas, Roy Haynes, Charles Mingus, Clifford Brown, Barney Bigard and John Coltrane. Yet he could be classified neither as a traditionalist nor as an avant-gardist; his music was always of the present, but contained the essence of past forms. Even in the 1990s his music does not sound dated - it sounds ever-present, beyond time. Playing one instrument - either tenor sax or the manzello - Kirk showed clearly that he was one of the great improvisers. He was an enthusiast who was always listening and learning, and he was generous in his encouragement of aspiring young musicians. He was a composer of memorable tunes: some of the better-known ones are "From Bechet, Byas and Fats", "No Tonic Pres", "Bright Moments", "Let Me Shake Your Tree", "The Inflated Tear".
J.E. Berendt said that Kirk had "all the wild untutored quality of a street musician coupled with the subtlety of a modern jazz musician", and Michael Ullman wrote: "Hearing him, one can almost feel that music, like the Lord in 'Shine On Me', can 'heal the sick and raise the dead'."