...А також про те, як насправді робиться звук. :-)
Усе почалося з того, що я надибав ось таку програму знайшов в інтернетах. Усього за $0.99
розробники обіцяють багато різних чудових бантиків. Але щось не дуже віриться. Давайте, подивимось.
Mix between songs using the latest Mixed In Key 5 technology:
iMashup is powerful and gives you pro control over the results:
Experiment with your music and hear which songs sound perfect together. Create your own mashups in minutes. We designed iMashup to be a professional audio tool that you can use anywhere, like the line at Starbucks.
You can:
- Use music on your iPhone or iPad
- Beatmatch everything together
- Get 100% harmonic results because iMashup uses Mixed In Key 5 technology
- Adjust the loudness of melodies, hihats and basslines in your songs
- Split the song into segments and move them around
- Sync with iTunes to export high-quality M4A and WAV files
- Share your results on Facebook, or just email the saved mashup to yourself
І що? -- спитаєте ви. А ось що. Це - скріншот зі свіжого
ролику про Ricchi e Poveri vs. PSY. Рекомендую відразу клікати на картинку, качати у повному розмірі та робити zoom до 100% розміру, бо інакше буде незрозуміло.
Більший монітор - це основний робочий простір Sony Vegas. Тут я залишив лише time frame. На меншому - управління файлами, ефектами, плагінами та preview. Воно у мене сидить на маленькому екрані від ноута.
Зліва направо йде час фінального запису. Це - основний маркер того, що відбувається. Згори там підписаний час (1) і сітка через 15 секунд. (2) - це позиція курсора, а (3) - відповідний момент часу.
Тут і надалі цифри в дужках означають мої мітки, зроблені у фото-редакторі червоним кольором. Цифри йдуть не упідряд, бо я вписував текст усередину, а картинку перемальовувати було ліньки. :)
Згори вниз йдуть треки (4). Аудіо та відео у довільному порядку. У цьому реміксі 9 аудіо-треків та 5 відео-треків. Внизу за скроллером (5) валяються ще близько 10 чи 12 треків з усяким шлаком, залишками відео та звуку, а також експериментальні треки, на яких я тренувався, але не прибивав, а залишив про всяк випадок.
На кожний трек можна накладати ефекти (див. 9 на другому екрані) або вимикати цілком (10). Також можна налаштовувати рівень гучності (12), баланс правого-лівого каналів (13), тощо. Наприклад, у (12, 13) я зробив, щоб Псай співав трохи зліва (тільки коли приспів, а не основні куплети), а вокал з пісні Рікі е Повері і так звучить трохи справа.
Велика панель (19) - це плагін, яким я виділяв приспів, де італійці співають про Мамма-Марія. Оскільки мінусовка у мене вже є, треба задушити усе, окрім вокалів, бо інакше інструменти звучатимуть двічі (з мінусовки та з оригінальної версії). Різнокольорові плями показують, де є сам звук. Оскільки вокал майже завжди в центрі, то задаємо праву-ліву границі (20), а також верхні та нижні частоти (21). І кажемо, що все інше задушити на нуль (22).
Також, є мастер-шина звуку - це куди увесь звук складається (18). На мастера також можна ставити ефекти. Я, в основному, на мастера ставлю тільки аудіо-компресори. Компресінг звуку - це взагалі ціла наука (із товстими книгами тільки на цю тему!), тому іх так просто не опишеш. Це основна тулза звукорежисера.
Коротко кажучи, звук не може бути вище нуля децибел (0dB). Частіш за усе, основний рівень близько -5dB, і лише біти вилазять до -0.5dB. Винятком є деякі жанри на зразок важкого металу або дабстепу, де основний рівень коливається від -1dB до 0dB.
Якщо перейти на цифровий запис, то грубо кажучи, байт не може мати значення більше 255. Якщо багато разів підряд іде 255, то це називається перевантаження (overload), яка звучить як булькотіння. Дивно, чи не так? Це тому що ми чуємо синусоїди. Шматочок прямої лінії звучить як сума декількох синусоїд, щось на зразок розкладу в ряд Тейлора, але навпаки: лінійна функція розкладається на суму періодичних коливань. А ми ці коливання не планували, тому це ї є той самий цифровий шум, паразитні синусоїди.
Так от. Компресор - програма, за допомогою якої ти вказуєш правила, коли і наскільки треба придушувати звук, щоб він не виліз за нуль. При цьому, якщо переборщити, то звук буде плоским, не буде чути барабанів і все таке інше.
Що саме лежить на треках - написано у назвах треків (11), але трохи розповім.
Так історично склалося, що відео йдуть спочатку, але я почну з аудіо.
Все танцюється від мінусовки (6 - дивитися на червоні цифри, а не на номери треків). Трек трохи порізаний, бо там щось із темпом не складалося як треба. Треки можна різати на шматочки та перетягати шматочки куди хочеш: направо-наліво буде міняти позицію, але можна шматочки тягати й на сусідні треки.
Також, на кожний шматочок можна накладати один чи декілька ефектів, так само, як на треки цілком. Якщо шматочків дуже багато, краще витягти іх у окремий трек та навісити ефекти на весь трек, як зроблено для приспіву (див. нижче).
Далі йде основний вокал Псая (7). Він суворо різаний. До речі, видно, що Псаю доводиться співати зі швидкістю 101.5%. Вегас це робить доволі прозоро, не треба нічого особливого робити, просто тягаєш границю трека з натиснутим Ctrl. Мінусовку ресайзити не рекомендується, бо це значно псує звук. Звичайно, якщо мінусовка хороша. Якщо вона погана, то й мешап вийде поганим, перевірено.
Окрім основного вокалу є додаткові. Це є той самий Псай, але з ефектами на увесь трек. Наприклад, трек (14) співає у терцію відносно (12), а (15 - не влізло на скріншот). відповідно, на півтону нижче від (12). Також (не дуже видно), шматочок (16) має особисту збивку на тон нижче, нібито Псай під кінець пісні "дає півня".
На весь трек також можні навішувати такі ефекти, які мають сенс тільки у зв'язку з часом. Це називається dynamic envelope (конверт). Наприклад, окрім рівня (12), можна ще робити (17).
Головна робота для мешапу - синхронізація. Тому треба дивитися і на лінію звуку (щоб знати, чи попадають барабани або вокал), і на відео (як артисти відкривають рота, або в який момент змінюється сцена). Потім непотрібні треки вимикаються (10).
Про нарізку відео я вам розповім окремо, але просто скажу, що (23) - це титри, фонова картинка, яку якраз видно на (24), а також чорний фон, бо я думав робити, щоб картинка рухалася. Потім передумав.
Ну і бонусом - окрема картинка про те, як виглядає приспів у збільшеному вигляді.
А тепер скажіть мені, чи можна оце зробити за допомогою iMashup? :-))