ну... "тканіна павязана так, каб паўтарала жаночы строй." не зусім праўда. гэты крыж і яго ўбранне, вынік выпадковасці, павязаны тканіны як было заведзена, але сама форма крыжа, блізкая сілуэту чалавека, а колькасць павязаных тканін, прыпадобніла гэты крыж сілуэту жанчыны. пасля таго як яно так сталася, вясковец абыграў вобраз.
Не ўсё так проста;) На Палессі ёсць цэлы феномен жаночых антрапаморфных крыжоў. Ён добра апісаны ў артыкуле В. Лабачэўскай. Вяскоўцы не выпадкова так павязвалі, а свядома надавалі форму жанчыны крыжу, прычым гэта рабілі толькі жанчыны ў дакладна вызначаны час. З такімі крыжамі звязаны вялікі комплекс павер'яў і рытуалаў, якія таксама маюць "жаночы характар". Таксама на Палессі ёсць традыцыя мужчынскіх крыжоў - "Германы", якія рабіліся дзеля выклікання дажджу, але яны непадобныя на "жаночыя".
цікава-цікава. а дзе гэты артыкул надрукаваны? што тычыцца менавіта гэтага крыжа, не запомнілася, каб размова ішла аб наўмыснай антрапаморфнасці. відавочна, я не абнаўляла інфарматыўную базу даўным-даўно.
Лобачевская О.А. Женские антропоморфные кресты на Беларуси: современные наблюдения и гипотезы // Палявая фалькларыстыка і этналогія: даследаванне лакальных культур Беларусі. Мн., 2008.
З падобных пазіцый можна крытыкаваць што заўгодна. А глеба не рыхлая там, дзе дагэтуль захоўваецца жывая традыцыя. Як у выпадку з гэтымі антрапаморфнымі крыжамі (натуральна, што далёка не ўсе яны падыходзяць): даследчыкі зафіксавалі канкрэтную з'яву і яе апісалі. Што тут "сеяць"?
сеяць гіпотэзы. супакойцеся, я не крытыкую, я непакоюся, як такі ж самы "сейбіт" як і Лабачэўская. у мяне заўжды ёсць падазрэнне, як у чалавека які апрацоўвае матэрыял, а не жыве гэтай традыцыяй (і што казаць пра жывую традыцыю, то яна жывая энтузіязмам даследчыкаў і аматараў--а не заканамерным жыццём) што гіпотэзы па віду але не па сэнсу, або наадварот, па сэнсу, а не па віду адпавядаюць той рэчаіснасці.
Reply
Reply
што тычыцца менавіта гэтага крыжа, не запомнілася, каб размова ішла аб наўмыснай антрапаморфнасці. відавочна, я не абнаўляла інфарматыўную базу даўным-даўно.
Reply
Reply
Reply
Reply
Reply
супакойцеся, я не крытыкую, я непакоюся, як такі ж самы "сейбіт" як і Лабачэўская. у мяне заўжды ёсць падазрэнне, як у чалавека які апрацоўвае матэрыял, а не жыве гэтай традыцыяй (і што казаць пра жывую традыцыю, то яна жывая энтузіязмам даследчыкаў і аматараў--а не заканамерным жыццём) што гіпотэзы па віду але не па сэнсу, або наадварот, па сэнсу, а не па віду адпавядаюць той рэчаіснасці.
Reply
Гэта стандартная праблема ў навуцы - суаднесенасць тэорыі і рэальнасці, але ў многіх выпадках яна без асаблівых праблем вырашаецца.
Reply
Leave a comment