Дневник: кино-интерактивные приключения в Лондоне

Nov 13, 2012 12:06






Друзья!

Мы рады поделиться с вами новыми историями про профессиональный тур в Великобританию. На этот раз наши герои - победительницы конкурса творческих предпринимателей в кино Алёна Бочарова и Анна Титовец. Алёна - исполнительный продюсер Beat Film festival, а Аня - директор Plums Fest. Девушки отправились в Лондон, чтобы познакомиться с британской индустрией кино и интерактивных развлечений, построить профессиональные связи и обсудить партнерские проекты в будущем!

Читайте:
       

О новых формах рассказывания историй, советах молодым кинопродюсерам и много ещё о чём - в рассказе Алёны Бочаровой.




Поездка в Лондон и участие в программе Young Creative Entrepreneurs стала для меня очень важным в профессиональном смысле событием. До поездки мне казалось, что креативная экономика - это очень абстрактное понятие, но выяснилось, что в Британии оно понимается очень даже конкретно. Креативной экономике, то есть развитию креативных индустрий, уделяется большое внимание, и она как отрасль экономики - в приоритете у государства. На ее развитие выделяются существенные бюджеты, потому что государство уверено, что те инновации и наработки, которые будут придуманы внутри креативных индустрий, можно потом успешно применить в таких традиционных отраслях как промышленность, медицина и т.п. И это дальновидные соображения!

Креативная экономика, как выяснилось, имеет еще и свой особый понятийный аппарат, и за эту поездку я узнала массу новых терминов, которые перевернули мои представления о том, как вообще выглядят современные коммуникации. Главным источником этих знаний стал Power to the Pixel - так называемый кросс-медиа-форум, посвященный новым формам рассказывания историй, новым способам создания фильмов и новым путям развития бизнеса в мире, где контент создается параллельно в нескольких формах медиа и существует одновременно на нескольких медиа-платформах (кино, онлайн, тв, краудсорсинговая инициатива). На Power to the Pixel мы провели два дня. Первый из них был посвящен выступлениям визионеров от кросс-медиа. Больше всего меня поразило выступление Ингрид Копп из Tribeca Film Institute. Например, она использовала фразу people former known as audience, которая была проиллюстрирована следующей картинкой - на фотографии 70-х годов перед телевизором сидит традиционная семья: мама, папа, двое детей, и они смотрят телевизор. С той только разницей, что над их головами стоят тэги: блоггер, активист, хакер и т.п. То есть это была иллюстрация того, что мир безвозвратно изменился и больше не существует линейных отношений между производителем контента и аудиторией. Шон Стюарт из Forth Wall Studios рассказывал о разных формах интерактивности в кино, когда она закладывается уже на уровне сюжета - например, герой набирает телефонный номер, а телефон звонит в кармане у зрителя - невероятно, но это уже существует! На второй день Power to the Pixel был питчинг - режиссеры презентовали свои проекты, уделяя особое внимание их интерактивности - то есть тому, как они взаимодействуют с аудиторией - на уровне сайта или сбора пользовательского контента, который потом включается в фильм, а группа экспертов их публично оценивала и комментировала. В питчинге было поразительно все: от самих проектов до уровня презентации.

Один из дней мы провели в более традиционной институции - британской киноакадемии BAFTA, в которой есть совершенно роскошный кинозал, где половина кресел помечены именами тех, кто их, условно говоря, проспонсировал. Довольно впечатляющий список имен - от Мика Джаггера и Мадонны до Ридли Скотта и Стивена Содерберга. Визит в BAFTA был прекрасен разговором с Рэчел Роби, экспертом в области кино и кинопродюсером, которая работает в Британском Совете. Мне кажется, что Британский Совет в России просто обязан привести ее сюда, чтобы она дала мастер-класс российским продюсерам о том, как правильно выстраивать модель финансирования фильма и где находить деньги. Вообще, тема денег и инвестиций была одной из ключевых в программе, и это был очень полезный опыт. Финансирование - традиционно наиболее слабая сторона творческих индустрий в России. Люди, которые ими занимаются, зачастую не любят думать об своем деле как о бизнесе. Этой теме была целиком посвящена пятница, которую мы провели на занятиях в креативном агентстве Mother. Мы встречались с представителями компании Pembridge Partnership - группы экспертов, которые консультируют представителей креативного бизнеса на начальном этапе. Они рассказывали, как выглядит инвестиционный ландшафт в Британии, как соотнести собственную бизнес-модель с рыночной ситуацией, как спрогнозировать развитие бизнеса и грамотно представить свой бизнес инвестору.

Это сочетание теоретических знаний про киноиндустрию и мыслей про финансовую модель, которые неизбежно возникают, потому что всю информацию, полученную в входе поездки, неизбежно примеряешь на себя и свой проект, навело меня на новые и качественно новые мысли. Например, что нужно обязательно извлечь максимальную пользу из того, что а) Beat Film Festival появился на несколько десятилетий позже, чем все традиционные крупные фестивали, из того, что b) Beat появился в России и из того, что c) пока фестиваль еще маленький и у него все впереди. Пояснять стратегию того, как я планирую эту пользу извлекать, я сейчас не буду - все это можно будет наблюдать собственными глазами в ближайшие несколько лет. Спасибо Британскому Совету и программе Young Creative Entrepreneurs!


О "красивых" приципах киноиндустрии UK и лондонских креативных агентствах - в отчете Анны Титовец. На английском, зато с большим количеством фотографий :)

The YCE tour program was a very useful and exciting experience for me. I ‘m happy to feel fully loaded with new ideas and inspiration and new contacts!
It’s just several days I’m back to Moscow from YCE great program in London and the new skills and knowledge are already being put into practice in many different ways.




We arrived quite late on the 8th of October to London, so we missed the first introductory session with other YCE winners that day. So in the morning next day we met other people from the group, so that the faces from the papers which we were sent before the trip got into life.  ) The participants’ backgrounds and specializations were from quite different spheres, but the overall enthusiastic feeling was definitely something common to everybody. It was great - a mixture of different 16 countries in one place at one time!!
Then we went all together to HUB Westminster situated in a building with intriguing name “New Zealand”. It was interesting to see how the HUB was organized as there are so different models of how the HUBs are organized (later on during the week we visited another HUB, which was actually co-working space rather than a HUB and it was a very nice model with a “community touch” of that kind of businesses).

We had informational introductionary talks held by Anne and Rebecca and then it was a very interesting talk made by Frank Boyd. I liked the way how information was presented in pptx and it was interesting to get known with the overall view on the situation with creative industries in UK. I was impressed by the fact that in spite of cuts of governmental funding in most of the areas, the creative industries remain one of the highly funded spheres - this is definitely the way how it should be in the progressive countries.  After the talk we had a little chat with Frank and he told me, that as they are expanding their network at the moment they thought about exploring to Russia, but they would choose rather India (due to cultural similarity and less problems with language), also because “It’s difficult with Russia”. I really hope one day it won’t be difficult to establish knowledge stream connection with Russia.
In the evening we headed to the British Council office near which we found a Gagarin Statue and the program continued with the presentations which were made  by all the participants about their companies.






It was interesting to see very different ways of presenting the information and themselves, but what was common to everybody is the passion and personal touch to the product.




Next 2 days we spent at Power to Pixel festival, the cross-media forum and conference. During the first day it was several very interesting talks and I’ve made quite a few very useful notes to myself, and discovered some new techniques and tricks which are being used nowadays in film and media industries.






All in all it was very exciting and thought-provoking day.
I was amazed, that the 2012 was named as a “year of code”. And I really enjoyed the enthusiasm of Ingrid Kopp’s (Tribeca Film Institute) speech.
One of the very simple and beautiful principles which I liked from the whole day - “tell me and I will forget, show me and I probably remember, involve me and I will understand”.
And this slide sounded to me very also very appealing as I believe that Plums Fest was actually somehow founded as a response to that new kind of the audience, which is not just a consuming audience anymore nowadays:




After the finish of the Tuesday’s Power to Pixel program I also went to an informal meeting with one of the potential partners and participants of Plums Fest. 
On the second day it was pitching sessions of the projects. One of the most interesting projects presented was Ori&Gami! by Christophe Findji & Stephan Bonnefoy (FR), it had a convincing video-trailer, the audience reacted very good to this presentation, though it looked the panelists were not so convinced by it. And it was also quite useful to learn why the pnelist thought that the project was still not shaped good enough.




I enjoyed the Thursday’s program probably most of all, because we had a chance to visit visit 5 different companies and agencies from the creative industries starting with the Poke creative agency (I was familiar with some of their work (e.g. the Glastonbury huge photo for tagging people and alsu Diesel ed campaign where they shooted dogs as pretty models and I didn’t know about others, some of which had a really witty approach to the topic, I liked a lot the idea of Baker  Tweet and some others) and finishing with a beautifully designed co-working space The Trampery. In the middle we visited Inition, a pioneering creative 3D technology company which also deals with different kinds of augmented reality.

On the way to Mother:




Poke:




Inition:




The day finished with the Tavolone Dinner at Mother. We had a chance to meet with people from the industry and with some potential investors and to have some delicious food prepared by Christian Ahlert and his colleagues. 
On Friday it was a so called “investment day”. We got to know some tricks and ways of how to build successful business models and the ways how to raise capital from different sources and about different fundrising stages. And though the workshop was dealing mostly with a little bit another type of business models than the sphere where I’m involved to, still it was very curious to get this knowledge and  to adjust it to my case.




In the evening we had a pitching session enframed in a monthly event held by Minibar. Everybody was a little bit nervous of how to present the project in 2 minutes in the best way, but then, when the event started it was a very nice and friendly atmosphere and everything went smooth and easy.
I’m really happy that I had a chance to be a part of YCE program and to spend a whole week exploring different sides of creative industries and to meet so many great people from many countries.
I have established some new interesting connections for the festival and got to know some new things and learned some useful tricks and skills, which I am already using in my business. 
I wish the program to be a little bit more refined into the needs of my sphere (management of digital arts festivals and new technologies in a/v arts), but even though some of the activities were not lying in the sphere of my interest I find it extremely  valuable - learning new things from parallel spheres as in the end this is all creative industries!
So I want to say big thank you to the British Council for its’ great and extremely important mission of establishing cultural connections and opportunities worldwide. And also for the unique experience of exploring the UK media sector I have just experienced in London together with other participants from 16 different countries!

Креативная Экономика, кино, кинофестиваль, интерактивный бизнес, Лондонский кинофестиваль, стажировка

Previous post Next post
Up