Парад маланок у Чернівцях 15.01.17

Jan 17, 2017 11:04

Было реально весело. Под катом много фото.



Оригинал взят у kamienczanka в VI парад маланок Маланка-фест у Чернівцях 15.01.17: маса фото


Майже сто кадрів і незвично багато тексту про VI парад Маланка-фест у Чернівцях 15 січня 2017 року.



Вболівала я за Горбову  - і про це там ще буде далі.



Щоб потім до цього не повертатися - ось ця команда, "Царі Єгипту" з Чагору, зайняла І місце і отримала 50 тисяч гривень. Голосування знову було інтернетним - і знову було ні про що.



Є багато відповідей на питання "Чому ми живемо настільки погано" - і одна з них "Тому що ми не вміємо самоорганізовуватись". Два останні роки, коли фест перестав фінансуватися фондом Фірташів, голосування з експертного чи експертно-глядацького стало інтернетним. І всі - я переконана, ВСІ - крім, може, гостей із Закарпаття, Румунії та Хмельниччини - ВСІ команди про це знали. Тому виграють останні два роки ті маланки, хто це не просто знав, а й відреагував: а ну, рідне село, сіли всі до компів і тиснемо кнопочку ось тут. Так минулого року переміг абсолютно раптовий Суховерхів. Так цього року взяла перше місце платформа з Чагра. Може, й непогана, але далеко не найкраща і не найцікавіша з усіх переберійних.
До речі, он Фірташ якраз з прапором Чагора (ліворуч на фоті).



Одну відповідь на питання про "Чому ми так погано живемо" я вже написала, можу ще одну підкинути: "Тому що на два українці - три гетьмани". А на два румуни - три маланки. Друге, третє і четверте місце зайняли маланкарі з моєї улюбленої Горбової. А мало б бути одне - перше. І все, вистачило б.
Я останніми роками дуже за них вболіваю - але Олімп тікає від них, як колись оскар тікав від Леонардо ді Капріо. Лео свого оскара наздогнав, Горбова теж колись з Чернівців привезе золото. Але шкода, що ще не цього року.



Але це мало бути в 2017-му - якби одне село не взяли і не розпорошили аж на три маланки. В результаті розкішно зроблений (куди там царям Єгипту) Троянський кінь взяв друге місце (і 30 тисяч гривень).



Бронда дісталася традиційній маланці з Горбової - вершникам і пастухам. До ронзи в комплекті йшли 20 тис. гривень.



Нарешті, півник був четвертим.
Чому це все не могло йти під одним брендом "Гобова", я не розумію. Хіба організаторці пані Оксані Лелюк (яка знову взяла мою фоточку собі для вжитку без вказання авторства, традиція там така) конче йшлося про кількість. Більше команд, більше, ще більше, заявимо про аж 46, скажемо про маланкарів з Прикарпаття, а що там в результаті вийде - ну, якось буде. Хто в тому натовпі рахувати буде, правда?



Тим більш, натовп був гігантським. Я щороку роблю подібний кадр з того ж ракурсу - але такого, як було в минулу неділю, не було ще ніколи, хіба під час першого маланка-фесту на Соборній. Якщо наступними роками хода не буде відгороджена від натовпу якимись загорожами, точно когось задавлять. Бо ж у всіх є смартфони - а це достатній привід кинутися чагорській платформі під колеса, щоб збацати селфі на фоні маланкарів. І платні трибуни були б теж не зайвими: це нормальна карнавальна практика, я бачила таке на карнавалах у Кельні, Брауншвайзі, Іпрі. Є безліч ділянок, де стояти можна безкоштовно, але в деяких місцях ставляться трибуни - і ті, хто хоче фотографувати без ризику отримати кулаком в плечі, купують на них квитки. Це нормально. Просто вчора ще й збіг був: карнавалили Чернівці у неділю, місто було заповнене туристами.



А, ну повертаючись до рейтингів і місць. Я б перше віддала Горбовій (і вона його отримала, але бите на шматочки). А другою була б Куликівка з Герцаївщини.



Вони стрімко прогресують. Ще два роки тому селом на Новий рік ходило всього чотири Вершники, того року поголів'я Коней виросло до десяти, а в 2017-му вже й молодняк підтягнувся. Боже, вони були настільки мімімішні! Не знаю, може, це в мене гормони говорять, але з того часу, як з'явився Гриць, мене страшно розчулюють малі дітки. А маленькі куликівські Коники були насправді маленькими, зовсім маленькими - і йшли ще з мамами. Прекрасні!



Ті, хто були трошки старшими, років по 5-6, вже самі огого як витанцьовували, розмахували натовпу шапками  - ну, зірки, коротше.
А тепер давайте про ще одну рису, за котрою точно вгадуєш зірковість і потенціал. Харизматичних завжди намагаються наслідувати. Їх копіюють.
Дивіться, Вершники у Горбовій завжди виглядали ось так: (ну як завжди, з 2008 року, коли я їх вперше побачила):


Це фото за 1 січня 2017 р.
Але минулого року в пості про Маланка-фест я нахвалювала куликівські костюми - бо таки класні, автентичні завдяки отим строкатим буковинським килимам.
А тепер идвимося, які ЩЕ коні приїхали на фестиваль з Горбової. Отакі:



Ага-ага, теж це бачите? І гриви такі ж, як у куликівських, і килими на місці.  Ні, я не зовсім говорю про плагіат: Герца маленький район, традиції там цілком можуть бути спільні для всіх, можуть перетікати з села в село (у сусідніх з Горбовою Годинівці і Молниці коні такі ж, як і у Горбовій, приміром, а у Байраках вже зовсім інші - бо до них трохи далі). Але мені з'ява таких клонів Куликівки не здається випадковістю. Куликівка, в вас щось є.



А от хто б був на третьому місці в моєму хіт-параді, сказати важко. Може, надзвичайно цікаві колядники з Косівської Поляни з Рахівщини?



Чи давно знайомі мені над-яскраві вояки з Котелевого?



А Тарашани! Це ж вихор, вони ж прекрасні. Коротше, важко вибрати.
Ви спитаєте, а де Красноїльськ? Невже не заслужив собі місця у трійці переможців?
Ні. Не місце Красній там. Не можна ставити навіть прекрасну, масштабну, могутню Горбову на одні терези з красною. Красна перетягне все. Все-все-все. Красноїльська маланка має бути у Списку нематеріальної спадщини ЮНЕСКО. В неї має бути статус, якого вона варта.
І красняни це самі розуміють. Вони щороку прибувають на парад як оперна примадонна - до власної арії під кінець другого акту. Мені це не дуже подобається - є в цьому зверхність певна. Ну і не бачу я їх ніколи (цього року я крутилася з маланкарями з 11-00 і до 14-35, а Красноїльськ приїхав аж о 15-00). Я бачу їх в них вдома, я бачила їх ще у Сучаві. В Чернівцях ми все якось не співпадаємо.
Тому тут не буде їхніх картинок.



Будуть інші. Цих прекрасних румунів я теж де тілкьи не бачила - і в Сучаві, і в Красноїльську, і в Чернівцях.



Постійний учасник фестивалю, аматорський театр з Кіцманя "А калина не верба" цього року точно їхав перемагати. Крім царів і волхвів...



(вони, як і пересувна польова кухня, стилізована під австрійську часів Першої світової, приїздять у обласний центр щороку) приїхав ще левітуючих монах:.



Якщо ви буваєте у великих туристичних містах (Мілан, Барселона, Париж), ви могли вже бачити такі фігури, що застигли в повітрі. І завжди навколо них натовп з роззявленими ротами.



Але Чернівці на дивовижу реагували мляво. Ох, треба було сидушку робити трохи щиршою - і сидіти там по-турецькому, тоді б народ швидше б розумів, що тут щось хитре відбувається - і залипав би. а так тут платформа, там гуцули колядують, в стороні коники скачуть - увага глядачів розпорошується.
Але самими провокативними костюмами були у Кіцмані інші. Ось ці:



І я по фейсбуку зараз бачу, що саме ці персонажі викликали найбільшу реакцію. Від відверто обурливої = до ось такої:



(дивимося праворуч).
Про це все можу сказати так: маланка і взагалі вертепна культура ЗАВЖДИ містила якийсь образ Іншого, Чужинця - з тих, які жили поруч, але були таки сусідами. На Новоселиччині до цього часу серед колядників-маланкарів є Турки. На Галичині подекуди трапляються Ляхи. Жид - постійний персонаж маланки. Козак теж. А вже інтрпретації цих образів залежать від маланкарів.



Бо як дотримуватися політкоректності вже на повну котушку, залишиться тільки щось таке, як ці птьашенятка з Чагра (Чагору?).
Що ніяк не змінює того факту, що я все так само вважаю, що сяка-така цензура має бути на фестивалі. Бо знову приїхала чергова порція нацистів, цього разу з непоганої нібито (за минулими маланками ) Брусниці.



Певний ступінь вульгарності і гіпертрофованої сексуальності притаманний більшості карнавалів світу. Так само як оцей му....жик, ок, з фіг знає якого села, який грав на скрипочці червоним фалосом і намагався засунути в роти глядачок резинове дилдо, так само казяться і болгарські кукери, і угорські перебрані на карнавалі в Мохачі. Це бридко і нам, рафінованим і цивілізованим, неприємно, але це принаймні традиція.
Яка традиція у відтворенні нацистів, я не знаю. На ідолів марксизму-ленінізму і на німців у свастиках має бути накладене якесь вето. От як в Красноїльську колись піп чортів на маланку заборонив - так і тут. Не можна, все, крапка.



Коні - можна. Нескінченні ряди намиста на хлопццях - можна. Свастики - не можна.
 Ну просто ж все.



Тим більш, парад вже два роки як міжнародний. Хоча б перед румунськими гостями б не ганьбилися.



Бо ж є ще безліч образів, котрі легко впізнати -і  котрі не є вульгарними або недоречними. От ціла машина Чаплінів приїхала, наприклад (маланка "Німе кіно") - ну нормально ж, не вульгарно, симпатично. Все, що треба - трохи подумати, кого ще на парадах чи в селі на маланках-переберіях не бачили.



Ну і над костюмами подумати теж. Горішні Шерівці - ветерани Маланка-фесту, в них є чудові персонажі в маланці, а є і отакі от костюми з "Епіцентру". Ні, клоун був веселий, з публікою працював суперово, але образ - ну не дуже ж цікаво, правда?



От таке цікавіше. На гостю, гуцулі з Закарпаття, висить ЦЕНТНЕР калатал і дзвоників. Вдумайтеся - центнер. 100 кг. І він з цим не просто ходить і співає, він з цим залізяччям витанцьовує! Гідно поваги.



Як і нехай і малоісторичні напів-ковбойські Вершники з Тарашан. Вони ууууууууууууууууууу, вони ооооооооооооооо, вони вогонь. І радість фотографу:  таку кількість стрічок неможливо зняти погано.



Бо динаміка!



От якраз Косівська Поляна співає свої гуцульські колядки. В селі живуть ті, хто колись переселився по той бік гір з Косова, звідси й назва.



Ми вже здороваємося, приїхали :) Ну, вже четвертий раз бачимося з прекрасними козами з румунського села Малин (Malini), що поробиш :)))



І про політику. Бо нема маланка-фесту без хоч якихось політ-маланкарів.



Нема маланки без тимошенки. Це вже навіть не смішно. З цим давно час зав'язувати. Ні. Будуть експлуатувати і експлуативати колись куплену мармизу. Зав'язуйте вже з путіними і саддами теж. Не смішно взагалі ні разу.

Маланка дуже часто обігрує проблеми минулого року, так? Що нас всіх турбувало в 2016 році? Нє, ну ціни на комуналку само собою, але важко зробити костюм у вигляді квитанції за газ.  (Хоча я колись в Горошовій бачила мужика у костюмі 200-гривневої купюри).



Безвіз нас турбував. Вашківці бачать це так.



Біда з тими Вашківцями. Вони як цар Мідас, тільки той за що не брався, все ставало золотом, а ці за щор не візьмуться, все перетворюється у несмак.



Вашківці - це маланка, зроблена людьми, котрі дивляться українське тб, для людей, котрі теж дивляться українське тб. Ви вважаєте себе трохи просунутішим - вас ті платформи не розвеселять. З Вашківцями реально якась біда, місту неначе пороблено: що не виступ, то повний естетичний провал.



Їхгі платформи не те що після Горбової - після Коровії і Молодії виглядають якимись шкільними подєлками.



На щастя, у них все ще є колоритні дід і баба, і традиційні лікарі, і ведмеді у вивернутих кожухах.



От такі, класні.



Але ведмедям треба з дітьми вести себе делікатніше. Малюки можуть сильно налякатися ряджених - у мене Гриць, приміром, від багатьох персонажів на маланках тримається осторонь. Он на фото дитина вушка руками закрила. Можливо, налякана. В таких випадках краще відразу заспокоїти дитину або хоча б відійти.



Коротше, в масках Вашківці - повне чорті-шо.



Ці трохи креативніші за кавказців.



А от без масок бувають вродливі.



Підозрюю, всупереч традиції, часом за масками теж ховаються дівчата. Балерина з Вашківців приїжджає вже не на перший маланка-фест - і там фантастична гнучкість і пластичність. Хлопець навряд чи так зуміє.



Але найгіршу платформу цього року привезли не Вашківці, а Чагор. Оці "Три богатирі" з експлуатацією російських казок - ну дуже вже дикі і недоречні на третьому році війни з Росією.



А це Чортория, сусідка Вашківців і батьківщина Івана Миколайчука і лебедів, котрих майже всіх покосив цього року грип (це страшна трагедія, без жартів. Дуже шкода птахів).



Не скажу, звідки циганка, але красуня, красуня. Чоловіки, фарбуйтеся, часом вам дуже личить :) Здається, він з Драчинців.



Красняни знають, що таке дикунство, Коровія ж привезла своє розуміння терміну. Ерзац такий от.



Одна з найгірших платформ - звідти, звідки й нацисти. Брусниця, читайте шось часом, пзаймайтесь самоосвітою, чи шо. Ще раз: карнавали скрізь еротизовані, це таке свято. Але на маланка-фест приводять ледь не всіх дітей Чернівців. Воно їм треба?



От на таку румунську козу дивитися - саме задоволення.  А дяді, котрі граються, що вони тьоті - воно в селі вночі, коли діти вже сплять, буде доречнішим.



До речі, наскільки бачила, кози, тобто персонажі, зі смертю і воскресінням котрих асоціюється маланка для більшості українців, були на параді лише румунські. Наших кіз з хати в метрополію не виженеш.

Серед учасників була заявлена Белелуя, але я не бачила її і навіть не знаю, чи дійсно маланка звідти приїхала).



А от коней приїхали табуни. Це така суміш маланки і колядництва на різдво, поєднання кількох традицій. Ну, козу водили теж задовго до маланки -а  потім маланка козу включила в свій ритуал.



В Котелевому кінь один - дуже вже важкий костюм, не кожен з таким впорається.



Куликівка - самі норовисті, стрибучі.



Тарашани- самі танцюючі.
І дуже образливо, що за таких шикарних коней народ майже не голосує - у них якісь мізер голосів. Піпл в нас хаває платформи.



Горішні Шерівці прибули на справжніх, живих конях: двоє дорослих і маленький жеребець. Під час виступу біля облради коні перелякалися, їх понесло на тротуар - на щастя, там небагато було глядачів. (Так, народ, так, На Маланка-фесті МОЖНА знайти місця, де все буде видно і не буде натовпу. Вони існують).



Як всі інші маланка-фести, цього учасників можна було поділити на кілька груп: реальна маланка (Красна та сама), переберія (Чагор, Коровія, Брусниця і так далі) - і фольклорні колективи. Це вже музеїфікований, муміфікований фольклор, де замість живого обряду лише інсценізація, вистава. Ні, воно теж має право бути на заході, чому ні. Бо маланку вживу бачить ну зовсім мізерна частина країни, іншим залишається її з методичок відтворювати, за сценаріями.



От симпатична маланка з Заставнівського НВК.



Чи "Шерівецькі печериці".



Дуже виразний хлопчик, дуже живий. З такого може вирости непоганий маланкар.



Це теж печериці.



Чи от гості з моєї області, аж зі Славути - зразковий дитячий колектив "Щедрик". Звідки вже у Славуті маланка, зрозуміло, що тут все лише за сценаріями.



А ці діти з Куликівки - це вже жива маланка, справжня. І за це їм мішок респектів.



І цим жителям Тарашанів теж.



Дуже часто переберійна і маланкова частини переплетені так, що не розірвати (бо переберія то і є маланка, це вже вихиляси у термінології Маланка-фесту: а давайте ми назовемо платформи так, а інших так. Назвали. Ну, часом воно і корисно, дати явищу назву. Хоча тут вона не зовсім вірна).



Коли всього багато, воно строкате і намішане, але доводиться обирати переможців, без експертів виходить катавасія - що і показали інтернет-голосування сотанніх років.



Якщо голосуватимуть експерти, навічно перемога буде у Красної, Горбової і (завдяки напрацьованому авторитету) - у Вашківців.



Часом Горбова виходитиме на друге місце, часом Вашківці будуть другими - коротше, тасування трьох великих маланок не дасть шансу іншим колективам розвиватися (а фестиваль - і я мушу це визнати - таки є чималим копняком для багатьох сільських маланок. І це позитив).



Виходить, і експертне голосування - не те, але й інтернетне - фігня повна (на місці оргів, якби у мене було хоч трохи совісті, я б взагалі не висвічувала місця нижче за 10 або п'яте. Бо люди реально дуже стараються, виготовляють костюми, їдуть сюди часом із-за кордону, а в них 0 % голосів. Неподоство таке показувати. Не виграли - ну і не виграли. А чи вони на 13 місці, чи на 45-му - яка вже різниця?)



То що, нема виходу з цієї ситуації?
Ну тут можна щось придумати все-таки. Я сподіваюся, що можна.



Зараз розкажу, як то бачу я.



Страшна диспропорція в голосах за автентику і переберію мусить і може бути виправлена.

Було б непогано прописати у правилах, що за перше місце можуть боротися лише автентичні маланки. Без моторів і тимошенок.
Друге і третє - хоч Щедрик з Славути, хоч голі баби з Брусниці.  Народу смішно з голих баб? От йому їх і підсовують. А він за них непогано так голосував, до речі. Але на першому може бути лише справжня маланка. Краснян відразу треба в ЮНЕСКО, красняни мають йти поза конкурсом. Але у Котелевого чи Гуцулів з Косівської Поляни буде шанс. а так його нема.



Ну або обізвати нагороду просто призом глядацьких симпатій і не мучатися докорами сумління, що перемога пішла не тим, хто більше на неї заслужив.



В принципі, словами я вже все сказала.



І навіть картинками теж. Але я їх там наклацала багато, то хай собі повисять.



Зеленів привіз мушкетерів.



Гуцули привезли трембіти.



Котелеве привезло бабу і віник (Котелеве, як ця палиця насправді називається і що символізує?)



Куликівка привезла гарний настрій і якусь роздинку.



Кіцмань привезла неоднозначний хіт програми.



Молниця привезла оленів. Чекайте, Молниця?



Я бачила автентичних коників-маланкарів у Молниці, це поруч з Банченами і тим баняцким промосковським монастирем на горі. Я була у молниці кілька разів. Є таке село - Молниця.
Але перед оленями на плакаті було написано "Мольниця". Батюшки вже під себе село переіменовують? Чи черговий провтик організаторів, людей не надто освічених (в них серед учасників є "Самбрера" і "Скарпіон". На самих платформах було написано все правильно - сомбреро, скорпіон. Але сайт маланка-фесту робили другокласники.



З хорошого - ятки з сувеніркою в тему. Мій путівник по маланках там не продавали (хоча я бачила книгу в руках у кількох людей), але були пряники. магніти і значки з символікою заходу.



Брусниця точно як з цепу зірвалася цього року. Всі платформи - суцільний фейспалм.



Порівняйте їх з шикарним конем з Горбової.



От це фото весь час мені нагадує пана Володимира Килинича, інтелектуала, письменника - і противника маланка-фесту.
І противників багато. І нацисти та самбуки цю ситуацію лише погіршать.
Але.
Але.
Треба не тільки фиркати на рагульство та вульгарність маланок, треба і поважати ті, котрі не мають у собі ані рагульства, ані вульгарності.



І кордон між рагульством і його відсутності співпадає з мовним.



Кожного маланка-фесту дуже гарно видно навіть без табличок, яка маланка з румуномовної частини області, яка ні. Відразу видно. Країна одна, область одна, гроші одні, звичай один - маланки різні. Знаєте, чому? Бо в людей різні телевізори. Українська частина (Вашківці як флагман і за ними всі Брусниці і Горішні Шерівці) дивляться наше тб. А Герца і Новоселиччина - румунське. І вульгарності хоп - і немає. Наше суспільство оскотинилося через ящик. І виборсуватися з цієї прірви несмаку українським селам ще довго - якщо взагалі вдасться.



От півник з Горбової. Ну що там вульгарного? Та нічого, сама креативність. І згадайте вашковецькі платформи.



Так що залишаю вас ще з кількома картинками - і йду собі спати.



Так пізно з маланка-фесту я звіти ще не викладала.



Бо є Гриць, і він хоче гратися:)



Так, ну все, все.



На добраніч, маланки.

Маланка, 2017, Черновцы

Previous post Next post
Up