Дуже часто в уявленні вірян всі ці три окремі богослужбові послідування (обряди) зливаються в одне поняття.
Так, часто єлеопомазування на всенічній називають словом «мирування», хоча Таїнство Миропомазування - окремий богослужбовий чин. Деякою мірою, це пов’язано з речовиною, що використовується і в Таїнствах Миропомазування, Соборування, і в помазанні святим єлеєм на утрені, - з освяченою оливковою або, як у нашій місцевості - соняшниковою олією.
Така олія, поряд з пшеницею і вином, із давніх старозавітних часів символізувала особливу благодать Божу до роду людського. Крім того, грецьке найменування оливкової (соняшникової) олії «елей» співзвучно слову «елеос», що перекладається як милість, співчуття. Тому з давніх-давен в Церкві єлей був фізичним символом милості Божої до людини і благодатних дарів Святого Духа. І хоча єлей використовується і в Миропомазанні, і в Єлеоосвяченні (Соборуванні), і, відповідно, в єлеопомазанні - це три різних богослужбових послідування.
Потрібно сказати, що Миропомазання і Єлеоосвячення - це два з семи Таїнств Православної Церкви. У них невидимо на людину, над якою здійснюються ці Таїнства, сходить благодать Святого Духа, діє на її тіло і душу і наділяє її певними властивостями. Наприклад, Миропомазання відбувається над людиною тільки один раз в житті - безпосередньо після Таїнства Хрещення. Так що, в принципі, для мирянина, який бере участь у хрещенні хрещеним або самим охрещуваним, два окремих Таїнства (Хрещення і Миропомазання) зливаються в один обряд, бо Миропомазання починається відразу після Хрещення.
Миропомазання, окремо від Таїнства Хрещення, відбувалося також при помазанні святим миром християнського царя (імператора) на царство. Ця практика має глибокі старозавітні корені. Судді і пророки помазували миром єврейських царів при зведенні на трон. Але ця тема ще недостатньо досліджена в богослов’ї.
Саме ж миро - це особлива суміш з єлею, інших рослинних олій, запашних смол і запашних трав (всього 50 елементів). Підготовка цієї суміші виділена в окремий чин мироваріння, що відбувається щороку у Великий піст. Освячується миро в нашій Церкві тільки Святішим Патріархом, потім воно розсилається по єпархіях і приходах.
У православному катехізисі дається наступне визначення Таїнства Миропомазання: «Миропомазання є таїнством, у якому вірянину, при помазанні освяченим Миром частин тіла, в ім’я Святого Духа, подаються Дари Святого Духа, що відроджують і зміцнюють у духовному житті». Тобто, якщо в Таїнстві Хрещення людина очищається від гріха і поєднується з Богом, народжуючись духовно оновленим членом Церкви Христової, то в Таїнстві Миропомазання цьому заново народженому духовному «малюку» посилаються благодатні дари Святого Духа, щоб він міг зміцнюватися у вірі та благочесті, духовно, сердечно, розумово і тілесно розвиватися, щоб серед цієї непростої земної мандрівки, якою є життя людське, серед усіх спокус, падінь, бід і скорбот він міг Божою благодаттю, посланою йому в Таїнстві Миропомазання, досягати Царства Небесного.
Священик хрестоподібно помазує святим миром всі органи чуття людини. Це символ того, що і душа її, і тіло отримують благодатні сили для богоугодного земного життя.
До речі, освяченим єлеєм помазується людина і безпосередньо перед вчиненням Таїнства Хрещення над нею. Це прообраз того, що і святим єлеєм, і, трохи пізніше водою, хресної купелі людина прищеплюється до виноградної лози, якої є Христос (див. Євангеліє від Іоанна, гл. 15).
Єлеопомазання ж (Соборування) - це окреме Таїнство. У ньому можуть брати участь тільки хрещені люди. Як правило, воно відбувається над тяжкохворими людьми або безпосередньо «страху смертного ради» - перед смертю. Один раз в рік під час Великого посту Таїнство Єлеопомазання може бути звершено і над здоровою людиною, бо абсолютно здорових людей немає. До того ж ми всі хворі гріхом. У боротьбі з гріхом і полягає сенс Таїнства Соборування. Вчення Православної Церкви нам говорить про те, що в більшості випадків хвороба фізична є результатом дії гріха. Тому за допомогою соборного священичого богослужіння (в ідеалі у Таїнстві беруть участь сім священиків, але може бути і менше, звідси й друга назва - «соборування») на недужого через семиразові читання Апостола і Євангелія і помазуванням святим єлеєм, змішаним із вином, закликається благодать святого Духа, яка в першу чергу зцілює від гріха, а потім вже, якщо буде на те воля Божа, сприяє тілесному одужанню.
Речовинами Таїнства є єлей (символ милості Господньої) і вино (символ Крові Христової, пролитої за людство).
Помазування освяченим єлеєм на утрені всенічної не є Таїнством, тобто тією священною дією, яка якісно і глибоко змінює саму людську природу, але, скоріше, передає цій уже зміненій природі благодать і милість Божу для проходження свого земного існування.
У стародавній Церкві на літії, що відбувається під час всенічної, освячувалися продукти - хліб, вино, пшениця і олія не тільки тому, що це символізувало собою молитву-прохання до Бога про дарування нам необхідних продуктів харчування, що підкріплюють наші тілесні сили, але ще і тому, що про них реально треба було подбати в даний момент. Всенічне бдіння на зорі християнства тривало всю ніч. Люди приходили або приїздили на нього здалеку, їм необхідно було поїсти, щоб підкріпити сили.
Тепер же в цьому можна угледіти і символічний сенс. Помазуванням освяченим єлеєм на всенічній - це духовна підтримка наших тіла і душі під час земної мандрівки. А Таїнства Миропомазання і Єлеопомазання - дії Святого Духа, що перетворюють і зцілюють православного християнина.