Вчора київські свободівці пікетували КМДА, протестуючи проти запропонованого КМДА проекту Положення про обмеження громадських заходів. Партійці, яких було приблизно півсотні, стояли на сходах мерії, тримаючи плакати: "Право на протест - священне!", "Політика - не комерція, мітинг - не концерт!", "Кияни мають право на протест!".
Запропоноване КМДА Положення "Про порядок організації та проведення недержавних масових громадських заходів політичного, культурно-просвітницького, спортивного, видовищного та іншого характеру, кіно- та телезйомок у місті Києві" дійсно абсолютно "драконівське" і дасть змогу заборонити практично будь-який невгодний владі протестний захід. Ось ЗАУВАЖЕННЯ до нього, сформульовані свободівцями:
1. Проект Положення суперечить Конституції, Законам України та Рішенням Конституційного суду України, адже фактично вводить в місті Києві дозвільний порядок проведення масових заходів. Крім цього проект Положення суперечить міжнародним договорам у сфері прав людини, ратифікованими Україною, зокрема, Загальній декларації прав людини, Міжнародному пактові про громадянські та політичні права, Європейській конвенції про захист прав людини та основних свобод. Також проект Положення вступає в протиріччя з рішенням Європейського суду з прав людини, які згідно українського законодавства є джерелом права (ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини").
2. В проекті Положення зауважено, що воно нібито не буде стосуватися порядку проведення "зборів, мітингів, демонстрацій, ходи та пікетів". Але проект Положення стосується "недержавних масових громадських заходів політичного, культурно-просвітницького, спортивного, видовищного та іншого характеру, кіно - та телезйомок у місті Києві" і не зрозуміло в чому полягає різниця між політичними зборами, мітингами, походами та пікетами та "недержавними масовими громадськими заходами політичного характеру". Саме визначення масового заходу, передбачає, що масовий захід - це разовий політичний, релігійний, культурно-просвітницький, спортивний, театрально-видовищний, рекламний або іншій захід, а також кіно- та телезйомка, який має на меті участь мешканців та гостей міста, і це знову підтверджує тезу про те, що положення стосується політичних заходів. Фактично створюється ситуація, коли чиновники матимуть змогу на свій розсуд трактувати, яка політична акція не підпадає під дію даного Положення, а яка - підпадає. А враховуючи те, що багато політичних акцій передбачають встановлення сцени, проведення концертів і т.д., не кажучи вже про використання озвучувальної апаратури та встановлення агітаційних наметів, дане Положення фактично унеможливить їх проведення.
3. Норма проекту Положення про необхідність повідомлення організаторами міської влади про масовий захід не менше, ніж за 10 або навіть 30 днів не може бути прийнята Київською міською радою. Орган місцевого самоврядування не може встановлювати подібні часові рамки, адже згідно Рішення Конституційного Суду України N4-рп/2001 від 19.04.2001 питання про строки повідомлення про масовий захід може регулюватися тільки Законом України.
4. Норма проекту Положення про обмеження простору проведення масових заходів відстанню в 100 метрів від будівель, в яких розміщенні органи державної влади та місцевого самоврядування, фактично забороняє проводити мирні зібрання в центральній частині столиці, оскільки чи не в кожній будівлі розміщений якийсь державний орган або його відокремлений підрозділ. Користуючись цією нормою, чиновники на свій розсуд зможуть забороняти проведення масових заходів в центральній частині міста Києва.
5. Норма проекту Положення про необхідність проведення "вивчення громадської думки жителів міста щодо їх ставлення до проведення масового заходу" та подальшого "дослідження" їх результатів органами міської влади, та ще за кошти ініціаторів заходу, суперечить самій логіці проведення публічних акцій, адже якщо людина хоче про щось висловитися, то цілком імовірно хтось не погоджується з її думкою. З таким же успіхом можна встановлювати обов'язкові консультації перед голосуванням під час виборів. Більше того, масові заходи і проводяться для того, щоби, зокрема, змінити ставлення громадян до того чи іншого питання. Також викликає сумніви об'єктивність та політична незаангажованість подібних "вивчень" та "досліджень" громадської думки.
6. Норма проекту Положення про неможливість поширювати інформацію про захід до того моменту, поки міська влада не надасть свого погодження на проведення заходу створює ситуацію, за якої при бажанні міська влада буде тягнути до останнього з погодженням, тим самим унеможливлюючи належну явку на заході.
7. Норма проекту Положення про заборону несанкціонованого використання наметів, а також "рекламних тумб, будь-яких стендів, щитів, панно, прапорів, екранів, транспарантів, наклейок та ін." фактично вводить в місті Києві дозвільну систему на використання таких загальноприйнятих та законних методів агітації, як намети, рекламні тумби, стенди і навіть прапори, транспаранти і наклейки.
Таким чином, Київська міська організація Всеукраїнського об'єднання "Свобода" наполягає на врахуванні наведених вище аргументів під час доопрацювання проекту Положення "Про порядок організації та проведення недержавних масових громадських заходів політичного, культурно-просвітницького, спортивного, видовищного та іншого характеру, кіно- та телезйомок у місті Києві", або ж пропонує відмовитися від ухвалення проекту даного Положення.
Заступник голови ВО "Свобода" Андрій Мохник казав про те, що влада у будь-якому разі не повинна втручатися у проведення масових заходів, адже право громадян вільно висловлювати свою позицію гарантоване Конституцією України. Голова київської "Свободи" Андрій Іллєнко пояснював, що "Згідно з новим проектом можна проводити тільки акції, попередньо дозволені чиновниками. А це суперечить навіть європейській конвенції з прав людини, ратифікованій Україною. До того ж, за цим проектом усі заходи має бути проанонсовано мінімум за 10 днів, відповідно, їх можуть заборонити за примхою чиновника. Крім того, повідомляти про акції можна буде лише після того, як влада їх дозволить, тобто, не буде часу, щоб скликати людей на акцію.
Таким чином зводиться нанівець зміст усіх політичних акцій, адже тези, висунуті на них, апріорі хтось із представників влади не поділятиме. Отже, при розгляді "ставлення громадськості" до заходу, що стане обов'язковим згідно з новим проектом, це може бути використано для заборони 100 відсотків незручних для влади акцій. Тобто, якщо цей проект буде ухвалено, - влада отримає можливість на законних підставах заборонити будь-яку акцію опозиції".