Click to view
Оригинально опубликовано
тут В ходе дискуссии в комментариях к записи
"Транспортная реформа по-донецки" в блоге www.pauluskp.livejournal.com о новшествах оплаты проезда в электротранспорте Донецка возник казалось бы парадоксальный вопрос, поставленный в заголовок этой заметки.
Согласно
ст. 135 "Кодекса Украины об административных правонарушениях" (далее КУоАП) безбилетный проезд является административным правонарушением, а штраф за безбилетный проезд - видом административного взыскания.
Стаття 135. Безквитковий проїзд
Безквитковий проїзд пасажира, а так само провезення без квитка дитини віком від семи до шістнадцяти років:
- у поїздах приміського, місцевого або дальнього сполучення -
тягне за собою накладення штрафу в десятикратному розмірі від вартості проїзду; - в міському транспорті -
тягне за собою накладення штрафу в двадцятикратному розмірі від вартості проїзду; - в автобусі приміського або внутрірайонного сполучення -
тягне за собою накладення штрафу в десятикратному розмірі від вартості проїзду; - в автобусі міжміського і міжнародного сполучення та у міжміському електротранспорті -
тягне за собою накладення штрафу в десятикратному розмірі від вартості проїзду; - на суднах водного транспорту -
тягне за собою накладення штрафу в п'ятикратному розмірі від вартості проїзду.
Сначала определимся с тем, что такое безбилетный проезд.
Согласно
"Правилам пользования трамваем и троллейбусом в городах Украины" (далее "Правила")
6.2. Порушення даних Правил (безквитковий проїзд, а також безоплатне провезення пасажиром дитини віком від 7 до 16 років або неоплаченого багажу) тягне за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу згідно з чинним законодавством.
Крім штрафу, пасажир повинен сплатити вартість проїзду.
Для пассажиров в части оплаты проезда "Правила" предусматривают следующие обязанности
5.5. Пасажири зобов'язані:
- мати при собі документи, які засвідчують право на проїзд та провезення багажу в трамваї, тролейбусі, завчасно придбавши такі документи поза рухомим складом (у касах підприємств або в інших юридичних та фізичних осіб, які їх реалізують на основі угод з цими підприємствами: кіосках "Укрпошта", "Міськдовідка" тощо), а також абонементні талони та разові квитки безпосередньо в рухомому складі в кондукторів чи водіїв під час зупинки;
- сплатити свій проїзд, закомпостувавши абонементний талон або придбавши разовий квиток у кондуктора чи водія;
- зберігати разові квитки та закомпостовані абонементні талони до кінця поїздки;
- сплачувати за перевезення кожного місця багажу;
То есть проезд с незакомпостированным талоном считается безбилетным проездом, является свидетельством нарушения "Правил" и основанием для привлечения к админ. ответственности по ст. 135 КУоАП.
Разберёмся в том, кто имеет право рассматривать дело об административном правонарушении "безбилетный проезд" и накладывать на нарушителя штраф.
КУоАП гласит Розділ III. ОРГАНИ, УПОВНОВАЖЕНІ РОЗГЛЯДАТИ СПРАВИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
Глава 16
ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 213. Органи (посадові особи), уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення
Справи про адміністративні правопорушення розглядаються:
5) органами внутрішніх справ, органами державних інспекцій та іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на те цим Кодексом.
Стаття 229. Органи автомобільного транспорту та електротранспорту
Органи автомобільного транспорту та електротранспорту (тролейбус, трамвай) розглядають справи про адміністративні правопорушення, зв'язані з порушенням правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, правил користування автомобільним транспортом та електротранспортом
([...] абзаци шостий та восьмий статті 135).
Від імені органів автомобільного транспорту та електротранспорту розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:
1) на автомобільному транспорті -
керівник перевізника, який в установленому законодавством
порядку надає транспортні послуги, його заступники та контролери
(
[...] абзаци шостий та восьмий статті 135);
2) на пасажирському електротранспорті (тролейбус, трамвай) - керівник перевізника, який в установленому законодавством порядку надає транспортні послуги, його заступники та контролери ([...] абзац восьмий статті 135).
Из статьи 229 недвусмысленно следует, что на автомобильном транспорте контролёры имеют право рассматривать админ. дела по статье 135 только в связи с нарушениями, определёнными абзацами 6 и 8 ст. 135, то есть только на маршрутах пригородного, межрайонного, междугороднего и международного сообщения, а на электротранспорте - только на маршрутах предпоследнего вида.
Согласно всё тому же КУоАП Глава 19
ПРОТОКОЛ ПРО АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ
Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається
Протокол не складається в разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями [...] 135 цього Кодексу, якщо особа не оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається.
У випадках, передбачених частиною першою цієї статті, уповноваженими органами (посадовими особами) на місці вчинення правопорушення виноситься постанова у справі про адміністративне правопорушення відповідно до вимог статті 283 цього Кодексу.
Постанова у справі про адміністративне правопорушення складається у двох екземплярах, один з яких вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Якщо під час складання постанови у справі про адміністративне правопорушення особа оспорить допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, то уповноважена посадова особа
зобов'язана скласти протокол про адміністративне правопорушення відповідно до вимог статті 256 цього Кодексу
В контексте вынесения постановления о наложении админ. взыскания в виде штрафа здесь идёт речь только об "уполномоченном органе (должностном лице)", определённым самим КУоАП, как гласит п. 5) ст. 213, и никем другим. При этом, как мы выяснили выше из ст. 229, полномочия контролёров в рассмотрении админ. дел по ст. 135 и вынесении постановления о наложении взыскания ограничиваются абзацами 6 и 8 этой статьи. То есть, для принятия решений о привлечении к ответственности за безбилетный проезд на тех видах транспорта, которые не перечислены в абзацах 6 и 8 ст. 135, контролёры не являются "уполномоченным органом (должностными лицами)".
Далее, согласно "Правилам"
4.13. Контролер має право:
- поза чергою входити в салон трамвая і тролейбуса через передні двері;
- перевіряти додержання вимог цих Правил пасажирами та кондуктором;
- вилучати в пасажирів недійсні проїзні документи (які не пізніше наступного дня повинен здати до служби збору виручки або у відділ контролю).
- Недійсними проїзними документами вважаються:
- використаний проїзний квиток або абонементний талон;
- абонементний талон, на якому неможливо визначити код компостера (якщо це не є наслідком несправного компостера);
- прострочені проїзні квитки тривалого користування.
6. Контроль оплати проїзду пасажирами та їх відповідальність
6.3. Штрафи за порушення даних Правил накладаються начальником трамвайно-тролейбусного управління, начальниками трамвайного чи тролейбусного депо, начальниками служб руху і районів руху трамвайно-тролейбусних управлінь, а також контролерами трамвайно-тролейбусних управлінь і стягуються на місці.
Кроме того, что пп. 4.13 и 6.3 в части полномочий контролёра на электротранспорте противорчечат друг другу (п. 4.13 не наделяет контролёра правом накладывать штраф), норма п. 6.3 прямо противоречит КУоАП, а поскольку с одной стороны "Правила" - это всего лишь указ министерства, нормативно-правовой акт более низкого юридического статуса, а с другой - эта норма противоречит п.5) ст. 213 КУоАП, согласно которому "уполномоченными органами (должностными лицами)" являются только те, которые определены самим КУоАП, в котором в контексте полномочий по наложению штрафов, контролёры упомянуты только в связи с безбилетным проездом на автотранспорте пригородного, межрайонного (в области) и международного сообщения (абз. 6 и 8 ст. 135) и на междугороднем электротранспорте (абз. 8 ст. 135), с юридической точки зрения эта норма недействительна.
* * *
Итого имеем - на транспорте внутригородского сообщения, будь он автомобильный или электрический, контролёры не имеют права ни рассматривать дела о "безбилетном проезде", ни выносить по ним постановления о наложении штрафа, ни тем более этот штраф принимать. Более того, они даже не имеют права потребовать от вас оплатить проезд или высадить, в отличие от водителя и кондуктора, которым право требовать соблюдения "Правил" и высаживать в случае их несоблюдения дано пп. 4.9 и 4.11 соответственно.
Имеют они на это право исключительно на пригородных, межрайонных, междугородних и международных маршрутах, руководствуясь порядком, определённым в ст. 258, то есть без составления протокола в случае, если "заяц" не оспаривает наложение админ. взыскания.
И что ещё интересней, КУоАП вообще не даёт определения органов и должностных лиц, уполномоченных рассматривать дела о безбилетном проезде на городском транспорте (абз. 4 ст. 135), и накладывать за него штрафы.