Какой мир мы создаём двигаясь в разные стороны?
Без комментариев:
Выдержки из
выступление Барака Обамы в Национальной академии наук США
27 апреля 2009 г.
... Наши школы продолжают уступать учебным заведениям развитых (а иногда и развивающихся) стран. … 15-летний американец, сопоставительно с мировым уровнем, находится на 25-м месте в своих познаниях по математике, и на 21-м месте по естественным наукам.
… успехи и процветание грядущих поколений будут зависеть от того, что мы делаем сейчас; мы должны дать следующему поколению образование; исходя из этого, я сегодня объявляю о возобновлении финансирования математического и естественнонаучного образования.
… По прогнозам, к 2015 г. стране будет не хватать 280 000 преподавателей по математике и естественным наукам.
… в условиях нынешней экономики мы стали отставать от других стран как по уровню успеваемости, так и по количеству ученых и инженеров.
Поэтому моя администрация поставила цель резко повысить нашу конкурентоспособность в борьбе за высокооплачиваемые должности будущего и воспитать новое поколение ученых и инженеров. К 2020 г. среди американцев будет самый большой в мире процент людей с высшим образованием. Такова будет наша цель. И мы уже предоставили налоговые льготы и гранты, которые сделают высшее образование более доступным.
Согласно моему бюджетному плану, количество аспирантских стипендий, выдаваемых Национальным научным фондом, возрастет втрое. …
… Я хочу, чтобы вы все задумались о новых творческих способах пробудить в молодых людях интерес к науке и проектированию; это могут быть научные фестивали, конкурсы робототехники, ярмарки, которые вызовут у молодежи желание творить, строить, изобретать - быть создателями вещей, а не только потребителями.
Я буду участвовать в программах повышения общественной осведомленности и вести пропаганду, чтобы студенты задумались о научной, математической или инженерной карьере - потому что от этого зависит наше будущее. …
Выдержки из Тез
доповіді Міністра освіти і науки України на Раді проректорів з наукової роботи
15 травня 2009 року
Одне з головних завдань університетів у нинішніх кризових умовах - підвищення ефективності їх наукової та науково-технічної діяльності.
[… ] Усім нам з року в рік доводиться вирішувати ту саму проблему: як допомогти працівникам науково-дослідних частин пережити січень і лютий. І в умовах скорочення державного замовлення (а це процес об'єктивний з огляду на демографічну ситуацію початку 1990-х, коли народжувалися сьогоднішні абітурієнти) можливості вирішувати це питання за рахунок прийняття науковців на роботу на кафедри не покращуватимуться.
Очевидно, необхідно подумати, як забезпечити принаймні для провідних ВНЗ можливість базового фінансування ….
Першим кроком слід було б розробити уже найближчим часом Концепцію наукового забезпечення розвитку фундаментальних досліджень у ВНЗ та наукових установах, відповідно до вимог Порядку формування і виконання замовлення на проведення наукових досліджень і розробок за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року N1084.
У цю Концепцію слід закласти можливість базового фінансування наукових досліджень за рахунок загального фонду державного бюджету насамперед для провідних вищих навчальних закладів, які мають штатних наукових працівників та вагомі наукові здобутки, на рівні не більше 70% від загального обсягу фінансування.
Наступним кроком має стати скорочення протягом 2 років кількості проектів з прикладних досліджень і розробок шляхом їх укрупнення та перехід до виконання комплексних проектів.
Традиційно гострою проблемою для українських науковців є забезпечення доступу до паперових та електронних наукових видань, різноманітних баз даних.
… недосконалість нашого законодавства створює чимало перепон на шляху нормального розвитку науки.
… Заборона відкривати банківські рахунки (заборона незаконна, бо вже скасована торік Конституційним судом) …
Заборона авансування робіт, які виконуються на державні гранти …
… Обсяги бюджетного фінансування скоротилися навіть в абсолютних цифрах, а з урахуванням показника інфляції це скорочення виявиться ще більш драматичним.
Але водночас всім нам ясно: університетська наука не загине. Вона переживе скруту. Вона зуміє стати належним гарантом руху України до високоінтелектуального, високотехнологічного майбутнього…