в том числе. 1. об
«инстинкте смерти» -> Andre Green, “Negation and Contradiction”
It would take a certain naiveté to think that, in dealing with these questions, I could have forgotten that “no” does not exist in the unconscious. “No’s” separating force would seem to have no place in this discussion. As I reflected on this problem I became aware of the reason behind the epistemological scandal surrounding the death instinct. How can it be called an instinct? I do not intend to discuss the validity of the concept of the death instinct now. But I will say that Freud, who maintained that all drives are active, that is, affirmative and positive, needed to attribute to this disjunctive tendency, which is the negation of the tendency to form larger and larger wholes, the status of an instinct, i.e., an active force. Thus one escapes even less from contradiction inasmuch as this separating capacity ensures spacing and establishes discontinuity. That is, it protects against the dissolving powers of continuity in the fusion with the object and guarantees the existence of individualising separation.
//
Do I Dare Disturb the Universe? A Memorial to W.R. Bion by James S. Grotstein
2. о
страдании и цели психоаналитического лечения -> Ellie Ragland, “Lacan and the Hommosexuelle: ‘A Love Letter’”
Yet at the base of the many fields that Freud’s theories influenced - including psychology, pedagogical theories, and clinical theories of all kinds - one finds the imaginary supposition of a whole, autonomous person who can be healthy, happy, realistic, successful, and adapted to reality if he (or she) develops his ego, or builds self-confidence. And this is opposed to the idea of the pathological person whose deficiency is supposed to lie in his or her not being whole.
By contrast, in Lacan’s teaching, the logic of not whole or not all typifies health. Indeed, one aim of analysis is to enable analysands to accept their lack(s) so they can live more constructively in the larger sphere of the social. Lacan begins by disagreeing with the “and they lived happily ever after” supposed ending to analysis. No, “they lived unhappily ever after,” he says, as they deny lack (that is, castration*) and wait to be made whole by goods, events, better partners, or better sex. Lacan’s axiom - “There is no sexual relation” […] means that the structure of the human suject is such that there is no natural or mature developmental model that can lead to genital harmony between the sexes, as many post-Freudian analysts would like to believe. In Lacanian terms, the unspoken paradigm on which many analysts base their theory of adult sexual happiness is the romanticised ideal of a good mother symbiosis between the infant and parent.
//
Homosexuality & Psychoanalysis by Tim Dean, Christopher Lane
Курсив везде авторов.
3. заодно о кастрации - Дж. Стайнер, «Цель психоанализа в теории и практике»
*На мой взгляд, классическое описание разрешения Эдипова комплекса в результате кастрационной угрозы со стороны отца (Freud, 1924b) приводит не к истинному разрешению, но к формированию психического убежища, основанного на обиде. Тем не менее Фрейд несомненно был прав в своем утверждении, что эта персекуторная версия попытки разрешения Эдипова конфликта является универсальной, и в результате образуется именно та патологическая организация, что основана на структурирующей функции всемогущего фаллоса (Birksted-Breen, 1996). Вследствие подчинения сильному отцу формируется патологический альянс, и образующееся таким образом психическое убежище служит защитой от хаоса и от разрешения на инцест. Получающаяся в результате идентификация с могущественным кастрирующим и авторитарным отцом служит источником силы. Такая идентификация одновременно является желаемой, благодаря силе, которую она дарует, и ненавидимой, из-за подчинения, которого она требует. Она часто обеспечивает значительный успех в различных областях жизни, где зависимость от авторитета не является препятствием, но она оставляет пациента застрявшим в тупике и неспособным развить истинную независимость.
Наряду с этим параноидным решением Эдипова комплекса существует альтернативный сценарий, который, я думаю, также является универсальным, и который может привести к росту и развитию, так как инициирует выход из психического убежища. Его можно назвать депрессивным решением Эдипова конфликта, и оно также порождает важные проблемы, требующие своего разрешения. Парадоксально, но этот сценарий возникает тогда, когда пациент способен найти в себе силы, чтобы восстать против родительского авторитета и реализовать свое желание отомстить, как в фантазии, так и, в умеренной форме, в реальных отношениях, в особенности в аналитической ситуации.
//
Журнал практической психологии и психоанализа, №1, 2006