On BBC3 there is Don Giovanni free of charge to listen to for 7 days

Nov 28, 2010 10:37

Sung in English
Don Giovanni ..... Iain Paterson (bass ?????)
Leporello ..... Brindley Sherratt (bass)
Donna Anna ..... Katherine Broderick (soprano)
Don Ottavio ..... Robert Murray (Tenor)
Donna Elvira ..... Rebecca Evans (soprano)
The Commendatore ..... Matthew Best (bass)
Masetto...John Molloy (bass)
Zerlina ..... Sarah Tynan (soprano)
Conductor ..... Kirill Karabits
Orchestra and Chorus of English National Opera.
Here you can listen to it.

Opera je zdá se zpívána v angličtině. Obsazené umělce neznám.
Když to chcete poslouchat, tak musíte prohlásit, že je vám přes šestnáct, protože jinak by se kazily děti, kdyby se k Donu GIovannimu dostaly nekontrolovaně třeba v patnácti a půl:-))))))))))))
Ve Stardance, jak jsem se dověděla, ještě jsem to neměla čas celé sledovat, vypadla Jitka Čvančarová,té je škoda, moc pěkně tancovala.
Pavel Kříž první tanec taky dal pěkně (druhý jsem neviděla), na závěr udělal stojku a dostal spoustu bodů od poroty. Což je mi jedno, porotu nesnáším.

Byli jsme včera na Labyrintu vášně  (hudba Tomáš Hanzlík, libreto David Hrbek) a bylo to moc dobré, obsazení a tak nebylo z našeho divadla, byla to jednorázová akce. Pěvcům i sboru bylo moc dobře kupodivu rozumět, což nebývá pravidlem. Scéna velice jednoduchá, takové červené plenty na tyči, na které byly býčí rohy, potom takový vozík, vepředu s krávou a to už snad bylo všechno, vše bylo založeno na účinkujících. Někteří byli v maskách, např. býka, nebo takové zvláštní placaté masky ženských obličejů, nejdřív mi to připomnělo Egypt, ale to jsem blbě viděla.
Šlo o příběh Minoa a jeho býka a taky Daidala a Ikara, opera má dvě část To je ta noc a Křídla a propast, ale prý jich vznikne víc. Do příběhu byl zařazen i jeden incestní vztah:-) a taky "vztah" s býkem. Hm...Ale je to prostě součást mytických příběhů, tj. základ děje opery či jakýže to útvar vlastně je, tj. se s takovými tématy musí počítat.
Obsazení bylo dost dobré,  Jana Synková v roli Chromé koroptve, Jan Ondrejka v roli Minoa a Pavel Maška v roli Daidala se mi asi líbili nejvíc. Kontratenor mi občas přišel příliš pisklavý. Samozřejmě má znít vysoko, ale zase kontratenoři umí znít i nepisklavě :-))))
Kostýmy byly takové řecké, a pestré ( docela velký sbor tam byl), občas s takovými přehnanými prvky, jako tříprsté červené dlouhé "rukavice" Koroptve, ta byla v takových červených šatech, byla hodně expresívní, byl to nejen pěvecký, ale i herecký výkon. Nebo třeba rukavice Minoa, jeho přilba, nebo ty zvláštní masky... a taky měla třeba Pasifae nalepené vpředu na oděvu takové útvary, které vyznačovaly jakože pohlavní orgány:-)) a i jiní toto měli.
Děj byl chvílemi úsměvný, ovšem přešlo to samozřejmě k tragédii, ale bylo to udělané moc hezky a hned bylo vidět, že nemusíte zaneřádit jeviště hromadou kulis, přes které není vidět, ale že stačí pát jednoduchých rekvizit (nemáte-li na víc) a kostýmy a hlavně schopní účinkující a povedená opera, hra atd..Tj. schopný autor.
Dal se k tomu za 30 kč koupit program (velmi obsažný, tj. s celým libretem opery !!!! a informacemi o autorech, a se synopsí opery, netypicky pro Moravské divadlo, ale to je tím, že si to asi nevydávalo divadlo). Libreto je veršované, docela vtipné. Taky s pár vulgárními slovy netypickými pro opery:-))) Autor hudby , zatímco autor libreta občas zablbnul na jevišti :-)))), dirigoval. Slyšela jsem nějaké lidi, že neví, o čem to je (měli si koupit program, případně se seznámit s řeckou mytologií, přece něco znát museli, i kdyby vůbec netušili, ale i tak,  přece se podíváte, na co jdete a lze si najít na internetu, že je to na motivy z řecké mytologie, Minos, Ikaros), občas jsem taky nezaznamenala, že se stalo něco z toho, co se má dít dle libreta,ale při sledování mi to nevadilo. bylo to moc povedené. Taky kdosi z publika říkal, že se jí nelíbí hudba, ano, byla trochu zvláštní, hrál úplně malý "orchestr", mimo jiné hráli na takové kovové trubky, občas na to pán ťukl paličkou, dost dobře jsme viděli, seděli jsme v první řadě, takže mám přehled i o orchestru:-))) Mně hudba nevadila, to vůbec, naopak.
Hodně se na závěr tleskalo, ale my museli kvůli MHD prchat takřka hned  a stihli jsme to na vteřinu. Jednalo se o světovou premiéru druhé části opery (a byl tam i hejtman kraje, který se na takových akcích vyskytuje hodně, to se mu musí uznat, ale projev nedal).  Tentokrát nebyla v divadle zima zaplaťpánbu.
P.S. (Zřejmě) autor libreta si navlékl trikot v tělové barvě a s fík.listem na oněch místech vpředu i vzadu občas proběhl scénou coby  Dionysos anebo taky stál jako socha:-)))

Poslední věta opery byla "Musíš mít křídla, když miluješ propast." Říká to ta Chromá koroptev, postava, která občas se objevila a pronášela různá "moudra", bylo to vtipné i hrozivé.

Z dalšího obsazení:
Pasifae , manželka Minoa - uvádějí, že to byla Anna Jelínková (která jinak hrála Polykastu, tu matku v incestu se synem) a Markéta Večeřová (ta je uvedena i jako Ariadna), tak tomu nerozumím - možná ji dělaly obě, že se pak vyměnily, to nevím.
Androgeós - Bedřich Lévi, zpíval pak i Thesea
Ikaros - Rostislav Baláž (zpíval i Talóse, syna Polykasty)
Posvátný býk -Roman Kleibl
Minotaurus - David Mareček
Dionýsus - David Hrbek

televize, iain paterson, don giovanni, stardance, opera, rebecca evans, theatre, labyrint vášně

Previous post Next post
Up