Obsazení :
Anna Netrebko: Norina
John del Carlo : Don Pasquale (DP)
Mariusz Kwiecien (MK) : Doktor Malatesta (DM)
Matthew Polenzani (MP) : Ernesto
První scéna- omšelá domácnost DP, římská vila - starodávný nábytek. Del Carlo legrační, Mariusz Kwiecien taky, ale ta Bella siccome un angelo nebyla úplně ono a neměl po ní bohužel aplaus. Polenzanimu to překvapivě dost slušelo, naštěstí ho někdo donutil sundat vousy, vypadal moc pěkně. Zpíval hezky, ale Florez je Florez, nejlíp zazpíval v poslední árii Com e gentil a duetu s Norinou, tak jako potichu docela,ale sladěně s ní, velice jemné, procítěné, sladěné, muzikální, příjemné. taky pěkně hrál, podařeně kroutil na začátku očima nad výčitkami DP.
Druhá scéna - Norinin dvorek, pohled na střechy okolních domů
Norina v negližé a později i v růžových punčoškách, které si na scéně navléká, pak ji navštíví DM, zrovna když čte zprávu od chudáčka Ernesta, který jí popisuje, jak je DM podvedl. A vysvětlí si to, jsou vůbec takoví spolu důvěrní, ona leží na lehátku a nohou ho odstrkuje a dotýká se ho (skoro?) přesně tam. a pak si zase, když on si lehne, na něj sedne a ovíjí ho nějakou textilií či co. A taky AN udělala pak na tom lehátku kotoul. a házeli po sobě polštářem a květináči:-) Je to takové rozverné.
Když NOrina čte tu knihu, jak zpívá o rytíři Ricardovi, tak je tam hezké, jak nad tím sladkým příběhem kroutí pobaveně očima. AN je v komedii dobrá, úžasně zpívá, velké plíce má:-))) a vypadá moc pěkně.
MK se postupně rozezpívával a je to takový čiperný DM, dobrý komediální talent. a s AN jsou sladění, už spolu zpívali, minimálně v Lucii di Lammermoor v MET.
Znovu u Dona Pasquala - Ernestova árie Povero Ernesto, Cerchero lontana terra - MP zpíval samozřejmě dost dobře, s velkým nasazením, aby to uzpíval, což se mu sice dařilo, ale nemělo to tu Florezovu lehkost, který (Florez) jako by pořád mohl úplně klidně zpívat na delší výdrž, ještě výš a hlasitěji atd, bylo to u Polenzaniho už hodně námahy, do extrému, hodně už se podle mě přepínal, což ale nemusí působit špatně, naopak to může na působivosti zpěvu přidat. Lze shrnout, že to Polenzani zpívá jinak než Florez, ale líbil se mi.
Svatba - další velká komedie, líbilo se mi, jak se Norina snažila jako by nevinně DPa svádět. Třeba DM jí napovídal, jaké že to údajně Sofronia má úplně nejoblíbenější koníčky (vařit, štupovat ponožky a podobné příjemnosti), vypadalo to, když to po něm opakovala, aby navnadila DP, no a Norina to vyjmenovávala, jako by o takových pracech v životě neslyšela, no ale tak to po DM opakovala a současně jakoby ne naschvál ukazovala Donu Pasqualovi nožku. Norinu po svatbě popadne jakože vztek a skáče na posteli jako na trampolíně a taky rozhazuje věci a rozbije jakousi bustu a DP si začíná postupně čím dál víc zoufat. A taky se Norina rozhodne nabrat dav sluhů a těm stávajícím zdvojnásobit platy. No ale to je v libretu. Ovšem zahrané je to moc pěkně všechno, všichni čtyři jsou moc šikovní i herecky, prostě moc hezká hudební komedie.
Přestávka - rozhovory
Rozhovor s DP a Ernestem - Polenzanimu se před premiérou narodilo mimino -Giovanni, takže se právě v tu noc před premiérou moc nevyspal, ale Del Carlo tvrdil, že tu premiéru odzpíval nevyspalý nádherně. Ptali se ,jestli kluka pojmenoval Ernesto, ale to možná příště. Levine Polenzanimu prý dal moc rad, např. mu řekl, že není malých rolí. A třeba mrňavý Giovanni Polenzani bude jednou taky zpívat:-)))
Rozhovor se Simonkem a Alagnou, (budou zpívat v dalším představení HD Live- Donu Carlovi, Simonek Posu, Alagna Dona Carla) přišlo mi, že se Alagna moc cpal dopředu a Susan Graham moc mluvila, místo aby Simona pustili v klidu ke slovu a zabrali ho na kameru. Nerozuměla jsem kvůli brumlání v hledišti kina a otravování mého doprovodu, co přesně povídali. Myslím, že Simonovi není tuhle spolupráci moc co závidět. Alagna se moc roztahuje. Alagna cosi říkal, že italskou verzi ještě nezpíval , nevím, jestli jenom v MET nebo nikde...a mluvili tak nějak o tom technickém, a jak říkám, nepochytila jsem to, protože jednak to bylo jakési moc technické, jednak mě rušili. Jinak jsem rozuměla anglickým rozhovorům a uvádění Susan Graham docela dobře.
Rozhovor s Kwiecienem a Netrebko - říkali, že jsou spolu už sehrátí, což potvrzuji:-), a vůbec že se znají asi všichni čtyři, tj. když někdo něco předvádí, tak ti ostatní se tím moc dobře baví.
Netrebko říkala, že si vyžádala kozačky na vysokých podpatcích, Kwiecien říkal, že chtěl taky vyšší podpatky, ale nedostal je. Netrebko říkala, že ve skutečnosti není taková dračice, jak Sofronie, ale že je hodná. S Kwiecienem budou po DP spolu zpívat na turné MET v Bohémě a taky spolu budou zpívat v Oněginovi, pokud vím, tak Kwiecien už Oněgina zpíval:-)) Ale ta role stejně patří Hvorostovskému :-)
Úvodní scéna- domácnost DP se změnila, všude bedny, jak Norina nakupovala ten nový nábytek, neb DP slíbila předělat jeho zanedbanou domácnost.
chudáček DP se probírá účty, které přišly za Norinino utrácení.
Hádka s Norinou - Byla to nakonec i trochu smutná scéna, jak tam dává Norina facku Donu Pasqualovi, bylo vidět, jak jej to vzalo, dostalo na dno, a i na Norině bylo vidět, jak je jí to líto, ale ví, že musí pokračovat. Vůbec je to moc pěkně režírovaná záležitost (v titulcích v úvodu se psalo, že režisér Otto Schenk režíruje hlavně Wagnerovy opery, a je kromě toho v Rakousku komickým hercem, který hrál asi v 30 filmech, DP je stará inscenace, kterou teď zase oprášili, no ale je pěkná, trochu jiná než v Zurychu). Norina se chystala na bál, měla na sobě takové výrazné, trochu empírové šaty, výstřih lemovaný takovými přívěsky ...Vypadalo to pěkně, samozřejmě to nebylo přesně podle dobové módy, mělo to obří rozparek, taky měla na nohou kozačky s vysokými podpatky.
Sbor - spousty sluhů, naverbovaných na příkaz Noriny, aby se DP jejich "manželství" co nejdřív znechutilo:-)
Domluva Malatesty a DP - slavný duet a dokonce přídavek, ač se říká, že v MET se nepřidává (ale nedávno tam Florez zazpíval podruhé Ah mes amis, což je něco jako jeho hymna:-)) ). Byli oba roztomilí a sklidili zasloužený aplaus.
Milostná scéna (Com e gentil + duet) - v zahradě - příjemná útulná zahrada.
Vzadu za scénou bylo vidět, jak je tam druhý dirigent, který na obrazovce kouká, co právě mává rukama Levine, aby Polenzaniho, který nejdřív zpíval za scénou, se vším sladil. taky byli za scénou hudebníci a sbor, kteří POlenzaniho doprovázeli.
Závěrečná scéna - usmíření - DP byl skutečně rád, že má po manželství, no a Norina se s ním snažila šmajchlovat, aby si ho trochu udobřila, takže happyend.
Dle informací před představením (v titulcích) bylo to poprvé, co Levine dirigoval DP. Tvářil se moc spokojeně a měl veliké ovace.
Kostýmy mi nepřišly, že byly z jedné doby, např. Norina občas měla hodně odvážné, krátké sukně nebo šaty s velikým rozparkem, DP měl ještě paruku (takovou tu z 18.století, bílou, kudrnatou), MK už byl oblečený moderněji, jakoby z doby regentství, či tak něco.
V zásadě jsem byla s představením spokojena, Netrebko opravdu O.K. (zpívá pěkně a taky to i dobře hraje --- postava Noriny mi přijde jako velmi blízce spřízněná s Rosinou, dokonce mi přišlo, že někde slyším nějaký náznak motivu Rosiny, tedy hudebně, ale to mohla být halucinace, jak je ta postava podobná), Del Carlo taky, moc pěkně to všechno hraje, a pokud bych mohla mít přání, tak bych jako ideálního Ernesta viděla Floreze, samozřejmě, no ale mám ho na DVD v DP z Zurychu,tj. mi nevadilo, to zdaleka, vidět a slyšet Polenzaniho, hodně povedený výkon. Kwiecien nejen zpívá, ale moc pěkně i hraje, tj. taky o.k., ovšem v árii Bella siccome un angelo mu diváci nezatleskali (a nějak moc mě ten výkon v téhle árii nezaujal, ale pak se MK rozezpíval) , je v komické roli DM velmi dobrý, moc pěkného intrikána předvedl,
Ideálně předvedená Bella siccome un angelo je Bella siccome un angelo na CD Hvorostovsky Portrait, což mám naštěstí doma:-)
no a zbytek snad až se zase probudím, kdybych si na něco vzpomněla.(což jsem provedla, neboť o půlnoci člověk už moc nemyslí).
a
tady je recenze na Dona Pasquala od Jaroslava Sovinského :-) už
tady minule psal na Borise Godunova a musím říct, že jsme se hodně shodli a že recenze (což se o každém říct nedá) rozhodně neodflakuje.
Tady je recenze na Zlato Rýna.
tady si někdo vyložil, že v Donu Pasqualovi v MET je Malatesta milencem Noriny a že prostřednictvím Ernesta si chtějí pomoct k Pasqualovým penězům:-)