Они о нас

Nov 04, 2007 21:26

ох, не могу не поделиться.

Jakob Rigi, The War in Chechnya: The Chaotic Mode of Domination, Violence and Bare Life in the Post-Soviet Context // Critique of Anthropology. Vol 27(1), 2007. P. 37-62
http://www.mediafire.com/?4iq5aj5zkma

Сначала тяжелая теоретическая артиллерия: Грамши (кризис гегемонии в позднем СССР)-Шмитт (ЧП)-Агамбен (голая жизнь), Марксом и Пуланзасом по Делёзу и Хардту-Негри (государство и сети - вовсе не противостоящие друг другу принципы!), ну и пламенными Дебором, Харвеем и Кастельсом разоблачать капиталистический порядок.
В итоге вырисовывается грубая, но кое-где приемлемая (в качестве рабочей гипотезы) политэконом. схема: chaotic mode of domination, стирание различия между государством и не-государством в силовых сетях (от «Семьи» до полевых командиров, автору без разницы), которые «работают» на деньгах, насилии и договоренностях. Commodified coercion, все такое.

А потом вдруг оказывается, что это не просто схема - мы здесь все живем в бардаке, и ничего больше нет (жыр под катом). Ну всё, думаю, антисовеццкая чернуха. Плюс автор антропологически исследовал Алма-Ату середины 90-х и, кажется, до сих пор не может избавиться от шока. Но нет! После истории двух чеченских (на уровне хорошей фактографической журналистики, с соответствующими ссылками - но Дудаев и Ельцин с Путиным одинаково черной краской), с редкими вкраплениями этнографии в духе «знакомая бабка сказала…» - товарища наконец прорывает. Весь мир - тюрьма, хаос и бордель:

On the ethical level, any commitment to emancipation from repression and exploitation is mocked, nothing matters except cynical pleasure. On the intellectual level, the simulacrum has replaced the truth. These two taken together… constitute the logic of brothel. And what is contemporary capitalism, if not a global brothel? <…> Humanity needs to invent a new horizon of emancipation, which is not based on individualism and commodity fetishism. A horizon that replaces pornographic pleasure with the happiness of love, simulacrum with truth, and reinstates the value of revolution. And for all of these we need unwavering and burning commitments: commitment to a lover, to truth and to revolution (Badiou 2001).

Вот так, товарищи. Хочется сказать: "всегда готов!".

p.s. интервью с Дерлугяном весьма в кассу
http://www.expert.ru/printissues/expert/2007/40/obschestvennie_nauki/

In Russia and other post-Soviet countries, where material consumption has decreased dramatically, with the majority living in dire poverty, material poverty is compensated for by the consumption of empty images. Images became the real opium of the masses, with the difference that religious notions were invested with meaning while the images of the post-Soviet spectacle are empty of any meaning. Lack of meaning in social life takes the form of a general chaos. Therefore, the chaotic mode of domination does not refer only to social disorder but also to lack of meaning. As meaning mediates between contingency and necessity, ethics and person, morality and community, law and citizen, the lack of meaning results in a complete arbitrariness of social relations and persons beyond personal networks. Other networks, viewed from the vantage of a particular network, appear to behave in fully unpredictable ways bound to no ethics, law or morality. Cynicism and chicanery are the order of the day; anyone who is not part of your network can be cheated and violated. A Russian friend told me: ‘We have no society in Russia but thousands of islands each with its own rules.’ This is illustrated by the fact that in contemporary Russia prostitution and corruption are considered the most natural things (Shlapentokh, 2003).
Previous post Next post
Up