Одна з найбільших «хворіб» великих мегаполісів - трафік. В Лондоні ця проблема дуже актуальна. Якими тільки способами з нею намагаються боротися - платна центральна зона, обмежена кількість парковок, шалена ціна за паркування в центрі, ще шаленіший штраф за недозволену парковку, різні відносно дешеві опції квитків на громадський транспорт етс. І незважаючи на ці всі заходи трафік і особливо корки в Лондоні це звична частина життя, яку люди вже навчились брати до уваги під-час планування подорожі в столицю.
Зараз стає все більш популярним ще один спосіб уникнути корків під-час відвідин Лондона, особливою увагою він користується серед туристів: велосипед напрокат.
В 2008 році тодішній мер Лондона Кен Лівінгстон започаткував і запустив перші 12 нових велосипедних маршрутів. Програму назвали Barclays Cycle Superhighway, я її охрестила - «велосипедна супермагістраль». Barclays - один з основних британських банків, які якраз і спонсорують програму. Щороку відкривають ще кілька нових маршрутів з ціллю до 2025 року збільшити кількість велосипедистів в Лондоні на 400% (напевне це стане схожим на Голландію - там велосипедисти просто кидаються під колеса, абсолютно ігнорують автомобілі, водити в містечках Голландії - непроста задача...).
Проте, судячи з того яку кількість людей можна побачити на вулицях Лондона на Барклі-велосипедах, можна вважати, що «супермагістраль» стає дійсно дуже популярною. З одного боку люди цінують можливість не стояти в корках на світлофорах чи уникнути спускатися «в пащу найстарішого в світі дракона» - лондонського метро і платити за проїзд зовсім немалу суму. З іншого боку - сама ціна прокату є досить прийнятною: «доступ» до велосипеду буде коштувати всього фунт за 24 години. Дальше погодинна оплата - перша година безкоштовно, від години до 1.5 год - фунт, від 1.5 до 2 годин - 4 фунти і т.д. Звичайно є і свої «підводні камені» - шртаф за неповернення велосипеду досить високий (практично ціна нового непоганого ровера). Інша річ, яка мене трохи насторожувала - ситуація, коли ви приїхали в пункт призначення а всі парковочні місця зайняті - що ж тоді робити? І цю проблему система вирішує - вам дається додаткові безкоштовні 15 хв і на табло електронної інформаційної дошки висвічуються найближчі парковки, де є вільні місця, тобто людина без проблем встигає доїхати за 15 хв до наступної парковки. Ну і самі електронні табло непогано організовані і дають вичерпну інформацію про ціни, маршрути, вільні місця на парковках етс.
Тобто ідея насправді дуже непогана і «покриває» кілька потреб: люди, які змушені добиратися на роботу але їх маршрут не покривається громадським транспортом, який би швидко зміг довезти їх в потрібну точку міста, зможуть використовувати велосипед напрокат; туристи, які хочуть протягом дня побачити якомога більше цікавих місць столиці - для них цей велосипед взагалі буде знахідкою. Та і спосіб, в який організовують маршрути є дуже вдалим - велосипедні смуги зафарбовані яскраво-блакитним кольором (привіт банку Баркліс), на смузі написано код маршруту, і якщо ви слідуєте цим маршрутом, що маєте гарантію, що це найкоротший і найбезпечніший шлях.
(
трошки про програму)
І загалом місто дуже заохочує користуватись велосипедом замість використовувати авто чи громадський транспорт. Пр можна безкоштовно замовити карти велосипедних маршрутів в залежності від регіону - вибираєте потрібну секцію, клікаєте «замовити» і вам надсилають безкоштовно мапу.
Лінк на веб-сторінку.
Ще часто влада організовує своєрідні «курси» безпеки велосипедистів на дорозі - з одного боку для автомобілістів (розказують їм як треба бути обережними з велосипедистами на дорозі, навіть іспит на водійські права має відсотків 20 питань, що стосуються велосипедів), так і для самих велосипедистів. Пр. був курс, де велосипедистів садили в макет вантажної машини і демонстрували, що водій в дзеркалі не завжди може побачити велосипедиста, тому «обганяти» фуру треба лише певним чином, ні в якому разі не залишатися в «мертвій зоні» для водія етс. Саме для безпеки велосипедистів перед світлофорами завжди є окрема зона, в якій на червоне світло зупиняються лише велосипеди, коли загорається зелене світло велосипедисти стартують першими а водії автомобілів/автобусів і фур їх можуть чітко бачити і не будуть підрізати при поворотах.
Лондонська програма «велосипедизації» не є унікальною, пр під-час відвідин Барселони я зауважила величезну кількість прокатних велосипедів на вулицях, тобто там теж існує схожа система - велосипедна парковака, людина отримує доступ до велосипеду, доїжає до потрібного місця і припарковує свого прокатного коня. Проте там була своя неприємна особливість - скористатися прокатним ровером можуть лише жителі міста, лише! Туристам це недоступно. Про таке правило подбали приватні велорентовочні контори. Вони не хотіли втрачати досить прибутковий бізнес і коли оголосили про початок програми державних велосипедів напрокат ці контори забили тривогу. В результаті - лише місцевий житель може отримати на свою локальну адресу карточку з пас-кодом для можливості скористатися державним велосипедом. Туристи ж будуть платити втричі або навіть вчотиридорога за рентування. Знаючи популярнсть Барселони як одного з міст, яке обов»язково треба відвідати - приватний велорентовочний бізнес там процвітає на рівних з державним.
Тому мушу визнати, що в Британській столиці все-таки ще непогано все організовано.
Ще зараз Лондон все-таки дуже потерпає від корків, проте знаючи наполегливість британців можу побитись об заклад, що в 2025 році столиця (особливо її центр) буде більше нагадувати Амстердам.