Оригинал взят у
gorbutovich в
Стихи без слов Кандинского" Мюнхенская критика (частью и особенно при моих дебютах относившаяся ко мне благосклонно) объясняла мое «красочное богатство» «византийскими влияниями». Русская же критика (почти без исключения осыпавшая меня непарламентскими выражениями) находила, либо что я преподношу России западноевропейские (и там уже давно устарелые) ценности в разбавленном виде, либо что я погибаю под вредным мюнхенским влиянием. Тогда я впервые увидел, с каким легкомыслием, незнанием и беззастенчивостью оперирует большинство критиков. Это обстоятельство служит объяснением тому хладнокровию, с которым выслушивают самые злостные о себе отзывы умные художники... " [Василий Кандинский «Точка и линия» на плоскости, первое издание книги: 1926] [*]
Кот на обложке «Стихов без слов» Кандинского / Vasily Kandinsky. Title page from Verses Without Words Title page from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903
На выставке
«Багатели» Василия Кандинского, проходившей в Государственном музее изобразительных искусств им. А.С. Пушкина с 20 декабря 2016 по 12 февраля 2017, в числе экспонатов был альбом ксилографий «Стихи без слов» из собрания Марии и Александра Чапкиных, Москва. Поскольку на выставке запрещено фотографировать, изображения - из
MoMA - нью-йоркского Музея современного искусства.
«Стихи без слов» (1903-1904) Василия Кандинского - альбом миниатюрных гравюр, отпечатанный в Москве в учебной мастерской Строгановского училища осенью 1904 года, включающий 16 авторских ксилографий. Размер листов примерно 33х25,5 см. В цикле чувствуется влияние немецкого поэта-символиста
Стефана Георге и символистской культуры «
Мира искусства».
«Стихи без слов» Кандинский создает в период влюбленности в
Габриелу Мюнтер /Gabriele Münter. В 1903 году Габриеле Мюнтер и Кандинский тайно обручились. Тайно потому что Кандинский тогда еще был женат на Анне Филипповне Чемякиной, свой кузине, официально их брак был расторгнут только в 1911 году.
Василий Кандинский «Стихи без слов», 1903-1904
Все изображения кликабельны - откроется полный вид листа.
2.
В. Кандинский. Стихи без слов / Vasily Kandinsky. Title page from Verses Without Words Title page from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Stroganov Academy, Moscow. Dimensions: composition: 23.3 x 16.7 cm; sheet: 23.3 x 16.7 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source Для «Стихов без слов» музой служила Габриеле. Багатели - тоже своего рода «стихи без слов», вдохновленные уже другой Парекрасной Дамы - Нины Кандинской.
3.
Рейн / Vasily Kandinsky. The Rhine (Rejn) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Dimensions: composition: 16 x 7.2 cm; sheet: 16 x 7.2 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source 4.
Вечер / Vasily Kandinsky (French, born Russia. 1866-1944). Towards Evening (Vecer) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Dimensions: composition: 6.9 x 14.6 cm; sheet: 6.9 x 14.6 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source 5.
Розы / Vasily Kandinsky. Roses (Rozy) from Verses Without Words, 1903. Dimensions: composition: 8.4 x 15.1 cm; sheet: 8.4 x 15.1 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source 6.
Горное озеро / Vasily Kandinsky. Mountain Lake (Gornoe ozero) from Mountain Lake (Gornoe ozero) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Dimensions: composition: 6.9 x 14.6 cm; sheet: 6.9 x 14.6 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source 7.
Зрители / Vasily Kandinsky. Spectators (Zriteli) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Dimensions: composition: 9.2 x 14.6 cm; sheet: 9.2 x 14.6 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source 8.
Старый городок / Vasily Kandinsky. Old Village (Staryj gorodok) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. MoMA.
Source 9.
Змей / The Dragon (Zmej) from Verses Without Words (Stichi bez slov). MoMA.
Source 10.
Гомон / Bustling Life (Gomon) from Verses Without Words (Stichi bez slov). MoMA.
Source 11.
Прощание / Vasily Kandinsky. Departure (Prošcanie) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Dimensions: composition: 7.7 x 8.2 cm; sheet: 7.7 x 8.2 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source 12.
Ночь / Night (Noc) from Verses Without Words (Stichi bez slov). MoMA.
Source 13.
Поединок / Duel (Poedinok) from Verses Without Words (Stichi bez slov). 1903. Vasily Kandinsky (French, born Russia. 1866-1944). MoMA.
Source 14.
Охота / The Hunt (Ochota) from Verses Without Words (Stichi bez slov). MoMA.
Source 15.
Eternity from Verses Without Words (Stichi bez slov). MoMA.
Source 16.
Оглавление / Table of contents (Oglavlenie) from Verses Without Words (Stichi bez slov), 1903. Dimensions: composition: 16.5 x 15.6 cm; sheet: 16.5 x 15.6 cm; mount: 32.9 x 24.9 cm. MoMA.
Source Описание из MoMA:
Vasily Kandinsky (French, born Russia. 1866-1944). The Portfolio. Verses Without Words (Stichi bez slov). Date: (1903). Medium: Portfolio of twelve woodcuts, one woodcut title page, one woodcut table of contents, one supplementary woodcut, and one woodcut colophon. Dimensions: composition: mount (each approx.): 32.9 x 24.9 cm. Publisher: Stroganov Academy, Moscow. Printer: Stroganov Academy, Moscow. Edition: unknown (few copies of both the regular edition and the deluxe edition with supplementary woodcut [this ex.]). Credit Line: Gift of Mrs. John D. Rockefeller 3rd. Copyright: © 2016 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris. Reference: Roethel 10 - 24. MoMA Number: 580.1966.1-15.
About the portfolio.
Heather Hess, German Expressionist Digital Archive Project, German Expressionism: Works from the Collection. 2011.
In the portfolio Stichi bez slov (Verses without words) Vasily Kandinsky leaves the modern world and all its distractions and sails away on Viking ships and down the Rhine to a fairy-tale world filled with gallant mounted riders, elegant ladies, peaceful landscapes, and onion-domed churches. Frustrated with his attempts at writing poetry in German, Kandinsky used these woodcuts to give shape to the nostalgia for his Russian homeland that he found impossible to put into words. As he explained to his companion, painter Gabriele Münter, "I must do them, for I cannot rid myself of my thoughts (or possibly dreams) any other way."
The imagery in these prints was central to the symbolic vocabulary that appeared throughout Kandinsky's work. Five of the woodcuts repeat previous compositions, and Kandinsky returned to five others in later prints and paintings. Most significantly, Kandinsky used the horse and rider motif, his symbol of a warrior for new art, for the first time here.
Kandinsky saw the woodcut medium as being akin to lyric poetry: both forms demanded concentration on the essential. Woodcut pushed him to simplify his imagery; his undulating lines and decorative patterns are in fact potent symbols of longing. These experimentations, prompted by the technical requirements of printmaking, played a crucial role in Kandinsky's development of abstraction.
Source:
MoMA: Vasily Kandinsky. The Portfolio Verses Without Words (Stichi bez slov) [*]
Цитата: Кандинский В. Точка и линия на плоскости / Василий Кандинский; пер. с нем. Е.Козиной. - СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус, 2014 / Текст художника. Ступени. - с.33
Дополнительно:
Подробнее про альбом Кандинского «Стихи без слов» на русском языке // Rarus's GalleryПервое издание книги Кандинского «Точка и линия на плоскости», вышедшей в 1926 году в Мюнхене в издательстве Альберта Лангена в серии «Книги Баухауза» под редакцией Вальтера Гропиуса и Ласло Мохоли-Надь. По ссылке: фотографии обложки и двух страниц.
Начало:
Василий Кандинский. Багатели - выставка, 2017-02-09
Воображаемый музей и Кандинский - успеть, 2017-02-08