Залізничні вокзали та площі перед ними це така собі вітрина міста, яка формує перше враження ще до того, як ви потрапили всередину та змогли побачити деталі. Саме тому деякі міста намагаються із перших кроків справити враження та у намаганні досягти вау-еффекту не шкодують ресурсів. Деякі ж навпаки підходять до питання більш прагматично та створюють зручність та затишок без зайвих витрат та пафосу.
Одним із таких прикладів є вокзал французького Гренобля - тут немає космічно дорогих рішень та форм, але у то й же час у всьому відчувається увага до деталей та людський масштаб без жодної гігантоманії.
2. У агломерації Гренобля живе понад 600 тис. мешканців, а його вокзал є проміжною зупинкою для швидкісних потягів TGV, які прямують з Парижа до Марселя.
3. Спочатку трохи історії. Загалом залізниця прийшла до Гренобля у 1849 році, коли було збудовано першу будівлю вокзалу - так вона виглядала у 1960-ті роки. (
фото звідси)
4. Готуючись до проведення зимової Олімпіади 1968 року, місто хотіло показати себе просунутим та футуристичним і тому вирішило збудувати повністю новий вокзал зі скляними фасадами поряд зі старим.
5. На цьому фото 1967 року видно той короткий момент, коли обидві будівлі стояли поряд. Невдовзі старий вокзал знесуть та облаштують на його місці автобусну станцію.
6. На зміну романтизму 19 століття прийшов модернізм. Досить довго вокзал та площа перед ним проіснували у такому вигляді, як на фото.
7. Фото 1975 року, на якому на передньому плані добре видно автостанцію. Цікаво, що сторих фотографій площі прямо перед вокзалом в інтернеті дуже мало, а ті що є своїми ракурсами ніби намагаються приховати, що вона вся була заставлена автомобілями. (
фото звідси)
8. Зрештою вже у 2010-х роках після серії поточних місто вирішило переосмислити привикзальну площу та зробити її більш відповідною потребам сучасних мандрівників (
це фраза з офіційної новини з цього приводу).
Сам вокзал принципово не змінився, а от між ним та вулицею вирішили створити зелену зону, натомість зону висадки з приватних авто відсунули трохи далі від фасаду.
9. Роботи тривали 2,5 роки і завершилися на початку 2017-го. Шкода, що Гугл ще не виклав супутникової фотки завершеної площі. Але на тій, що є вже видно заїзд kiss&ride та нову будівлю автостанції, збудовану на одній лінії з фасадом вокзалу (раніше вона виступала вперед).
Загальний бюджет реконструкції склав 35 млн. євро, до яких долучилися французькі залізниці, місто, регіон, держава, а також фірма з прокату велосипедів, яка профінансувала будівництво велопарковок на 600 місць, на той момент найбільших у Франції.
10. Було-стало на гуглопанорамах.
11. На цьому історичний екскурс пропоную завершити та перейти до сьогодення. На одному з країв площі тут розмістили автостанцію, на яку приходять як регіональні автобуси, так і зовсім далекобійні - звідси можна поїхати у Мілан, Париж чи ща багато куди. Для транзитних подорожуючих це зручно, бо не потрібно витрачати час на пересадки та розбиратися з місцевими маршрутами громадського транспорту - ти просто проходиш кілька десятків метрів та опиняєшся на пероні.
За сітчастою стіною, по якій в'ється плющ, заховано
кількарівневий критий велопаркінг. З протилежного боку залізниці є ще один такий самий.
12. Вздовж всієї станції тягнеться широкий навіс, під яким можна сховатися від дощу дорогою від автобусів до вокзалу чи трамвайних зупинок.
13. Навігація.
14. Тактильні елементи.
15. Автобусна станція компактна, але потішила найважливішим для подорожуючого - туалетом, невеликиим залом очікування та безпарольним вай-фаєм. Причому у ситуації, коли потрібно було вийти на зв'язок із власниками житла, вай-фай впевнено вийшов на перше місце за важливістю :)
16. Це вже починається власне будівля вокзалу.
17. Ось цей заїзд під землю явно службовий - підземного паркінга під площею немає. У якості альтернативи Гугл пропонує кілька паркінгів довкола вокзалу.
18. Один з цих паркінгів, до слова, виглядає так - чималенька територія поміж платанами, вщерть заставлена машинами. Він платний і до вокзалу звідси рівно 500 метрів. П'ятсот.
19. Але сьогодні не про паркінги - давайте повертатися на привокзальну площу - ми якраз дійшли до її озелененої частини, на якій раніше була парковка. Вдалині за деревами видно зону висадки з таксі.
20. Одним із завдань реконструкції було зробити площу більш комфортною та зручною для перебування людей, щоби у хорошу погоду тут можна було з приємністю посидіти у очікуванні потяга. Будівля позаду -
пункт міського велопрокату оператора Metrovelo.
21.
22. Популярна у Франції тема - огородження зелених зон з патиків та дротиків, які додають нотку сільської душевності у міський пейзаж.
23. Зазирнемо всередину. Тут є трохи магазинів та кафешок (зокрема перший у Греноблі Старбакс) і явно переборщили з рекламою, через яку толком не видно інтер'єру.
24. Релакс-зона посеред центрального залу. Не впевнений, що лежати тут посеред потоку людей дуже комфортно, але люди лежать.
25. Перон.
26. Квитки можна купити у автоматах та у касі.
27. Побачити ціни на квитки до Парижа та померти.
28. От ми і підійшли до кінця вокзальної будівлі.
29. Що ж далі?
30. Далі трамвайні зупинки. Трамвайні колії роблять біля кута вокзалу петлю і далі пірнають попід залізничний міст на протилежну сторону.
31. У Греноблі потужна трамвайна мережа, яка обслуговує всю агломерацію і за рік перевозить більше пасажирів, ніж трамваї нашого
майже мільйонного Дніпра. Але про неї детальніше іншим разом.
32. Поки про саму площу. На трамвайній стороні також є дощезахисний навіс.
33.
34. Павільйони зупинок мають вигин даху, який ніби повторює обриси гір.
35. На додачу до критого велопаркінга на трамвайній половині є ще й чималий відкритий.
36.
37. Заради справедливості - цю частину описана реконструкція практично не зачепила.
38. Ось такий приклад того, як можна перетворити площу перед невеликим вокзалом із суцільної парковки на сквер.
39. З часом ще дерева підростуть і стане ще краще.
40.
І зовсім на завершення ще невелике відео про процес реконструкції. Перепрошую за їхню французьку :)
Click to view
Дивіться також:
Привокзальна площа здорової людини За склом (залізничний вокзал Страсбурга) Не час веселитися: прогулянка вокзалами Венеції та Верони Залізничні Нідерланди