Отже,
ви проголосували за Роттердам - ось вам розповідь про Роттердам.
Запрошую до перегляду :)
2. Щойно виходячи із залізничного вокзалу, опиняєшся серед висоток - Роттердам відразу справляє враження великого та динамічного міста. Я був абсолютно впевнений, що він є найбільшим містом Нідерландів, аж поки не зазирнув у Вікіпедію та не побачив, що він зі своїми майже 600 тис. населення помітно поступається Амстердаму.
3. Велика трамвайна зупинка біля центрального вокзалу. Стенд з номерами маршрутів не надто читабельний, а от павільйон зупинки та огородження, на яке зручно спиратися, дуже круті.
4. Менш масштабна зупинка в стороні від вокзалу.
5. Ще одна.
6. Зовсім маленька зупинка та роз'їзд з велодоріжкою.
7. На відміну від міст із різноманітними та строкатими трамвайними парками, розповідь про трамваї Роттердама можна вмістити у кілька рядків - починаючи з 2014 року на маршрутах міста працюють лише п'ятисекційні трамваї Alstom Citadis, яких загалом є 118 штук. Відносно небагато, але тут є ще й метро, тому цього вистачає. Вікіпедія стверджує, що Роттердам став першим містом у Бенілюксі, на маршрутах якого працюють лише низькопідлогові трамваї.
8.
9. Попередниками Альстомів були ось такі німецькі вагони Duewag. (
фото звідси)
10. Роттердам вважається найменш велосипедним та найбільш автомобілізованим містом Нідерландів - тут досить відчутний автомобільний трафік, а відсоток використання велосипедів найнижчий в країні.
11. Звісно, що нам до такого найнижчого рівня ще рости і рости.
12. Важливо, що пішоходи та роверисти не почуваються ущемленими в правах та можуть вільно та безпечно пересуватися містом. До речі, на цьому фото вдалині видно, як вулиця пірнає під землю на підході до вокзалу, щоби не перетинатися з пішохідною зоною перед ним.
13.
14. Пішохідна алея перед вокзалом. Сам вокзал повністю новий і трохи детальніше про нього можна почитати
тут.
15. Під час Другої світової війни Роттердам був вщент знищений бомбардуваннями і після цього тут прийняли рішення не відновлювати зруйновані будівлі, а будувати місто повністю по-новому. В результаті вийшло місто суцільних архітектурних експериментів.
16. Оцінити масштаби руйнувань допоможуть наступні фото. Ось так центр міста виглядав напередодні війни у 1939 році.
17. А це все, що лишилося у 1946 році.
18. А так цей же ракурс виглядає тепер в Google Earth.
19. На дах будівлі поряд з вокзалом можна було потрапити по тимчасових сходах та подивитися панораму міста. Однак черга до цих сходів була така, що я вирішив не гаяти на це часу.
20. У кількох хвилинах ходьби від вокзалу починається така пастораль.
21. Двоколісні.
22. Вуличне життя.
23. Гілки дерев нависають над проїжджою частиною - автори наших будівельних норм не змогли би спокійно дивитися на це фото.
24. Пішохідний мостик через канал.
25. Місцева атракція - екскурсійний автобус-амфібія.
26. Магістральні вулиці.
27. Стара гавань, перетворена на музей морської та портової техніки під відкритим небом.
28. Вона ж вдень.
29.
30. Орієнтуватися на вулицях Роттердама виявилося досить легко завдяки впізнаваній архітектурі висоток в центрі.
31. Голландські архітектори дуже люблять різноманітні консолі та нависання. Ось, наприклад, як комплексі Red Apple з 40-поверховою вежею на задньому плані. Всього він вміщує 200 квартир, офіси, магазини та ресторани, а підземний паркінг розраховано на 338 машиномісць.
32.
33. Пішохідний перехід на одній з центральних вулиць. При наближенні людей до зебри починають блимати лампи на знаках на та у дорожньому полотні, машини зупиняються. Як на мене, дещо дивне рішення, але в голландців працює.
34. Пам'ятник загиблим у Другій світовій навпроти старої ратуші
35. Сто метрів далі - вуличний пісуар.
36. Кажуть, що хороша велоінфраструктура це тоді, коли можна тягнути за ровером валізу на колесах. У Роттердамі можна.
37. А ще можна ось так.
38. І навіть так.
39. Будній день.
40. Скульптура "Каскад", що складається з нагромадження нафтових діжок та аморфних людиноподібних фігур, що лізуть по них вгору.
41.
42.
43. Автобусна зупинка.
44. Вуличне мі-мі-мі.
45. Коли я був малим, неподалік мого будинку був дитячий майданчик з дерев'яних різблених фігур, серед яких був точно такий самий крокодил. З часом той майданчик знищився і його замінили на типовий різнокольорово-пластмасовий. І ось тут така зустріч.
46. Згадався анекдот про перше ранкове бажання капітана. (Впіймав матрос золоту рибку і та йому каже - "Відпусти мене, я виконаю будь-яке твоє бажання", а він їй на це - "Краще виконай перше бажання капітана, коли він вийде зранку на палубу". Зранку виходить капітан: "Ну і погодка, якір мені в сраку!")
47. Такі обертові стільці зустрічаються в багатьох місцях.
48. Цей дерев'яний місток збудували нещодавно і він проходить над вулицею та залізничними коліями поряд.
49. Причому міст проходить просто крізь будівлю. Вид з мосту можна побачити на фото №9.
50. З-за будівлі відкривається ось такий вид.
51. Але ми підемо в іншу сторону. Тут видно покинуту залізничну естакаду із залишками перонів, що впритул підходить до діючої. Тепер на ній планують зробити парк на кшталт нью-йоркського Хайлайну.
52.
53. Кажуть, в будь-якому місті важливо жити "з правильної сторони залізниці". У Роттердамі "неправильна" сторона виглядає так.
54. У арках естакади обжилися різноманітні магазини.
55. Деталі.
56. Дитячий майданчик.
57. Зелене покриття, схоже на траву, насправді не трава, а пружний ковролін.
58. Травмобезпечний стіл для пінг-понгу.
59. Досить часто зустрічаються такі велогаражі.
60.
61. Торгівля квітами.
62.
63. А це новий район, збудований на місці старих доків. Єдина будівля, що залишилася від з того часу, але була переобладнана у житло - в центрі кадру.
64. Масштаб судна допомагає зрозуміти висотка поряд.
65.
66.
67. Вид в бік центру міста. В будівлі за червоно-білою трубою знаходиться штаб-квартира роттердамського порту.
68. І в протилежну сторону - на порт. Точніше на початок порту, який простягається звідси в сторону моря на 25 кілометрів.
69. Порт Роттердама займає площу 105 кв. км і є третім в світі по завантаженості після портів Сингапура та Шанхая.
70.
71. Будівля Роттердамської академії мореплавства. Консольний виступ з великим вікном розвернуто в бік моря і основної частини порту. Мені не вдалося знайти фото інтер'єрів, але інтуїція підказує, що у ній знаходиться велика аудиторія з панорамним видом.
72. Можна сидіти на цих лавках, дивитися на кораблі та мріяти про далекі обрії.
73.
74. Житлові будинки поруч.
75. Двір.
76.
77.
78.
79. На вільному клаптику землі поруч, поки його не забудували, мешканці займаються городництвом.
80. Поліцейський відділок.
81.
82. Крім машинок в копів є й власний катер.
83. Місцева телевежа, з якої зібралися спускати когось на тросі. А газон який...
84. Народні гуляння в парку.
85. Зона барбекю. Крок вліво, крок вправо - розстріл на місці.
86. При облаштуванні сходів передбачили жолоб для з'їжджання на ровері, однак роверисти не оцінили.
87. Вулиця з велосмугами з двох сторін.
88.
89. Трамвайна зупинка поряд з центральним ринком.
90. Сам ринок виглядає так і про нього я планую розповісти окремо.
91.
92. Є ще ось такий будинок.
93. Велодоріжка. Як вважаєте - варто про них робити окремий допис?
94.
95. Уламки довоєнного Роттердама.
96.
97.
98. Алея прапорів на набережній ріки Новий Маас.
99. Набережна та міст Еразмуса.
100. На мості.
101.
102. На цьому, мабуть, і все. Дякую всім за увагу.
Дивіться також:
Залізничні Нідерланди Голландська комуналка Країна-сад Непарадна Голландія