Світ вокзалів

Jan 04, 2016 09:00



Нижче ви можете бачити супутниковий знімок львівського залізничного вокзалу. Кожен, хто бував на площі перед ним, ніколи не забуде хаос паркування, суцільне бібікання а-ля Калькутта, бруківку, на якій можна легко підвернути ногу, схожих на зомбі таксистів ("таксі! таксі недорого, куди їдемо? таксі-таксі!"), напіврозвалені лавки в сквері та всюдисущих циган. Це перше, з чим стикаєшся, коли виходиш з вокзалу.
Це на людському повсякденному рівні. Якщо ж глянути на карту більш широко, то можна побачити, що наш вокзал фактично відрізаний від міста - до нього веде лише тупикова вулиця Чернівецька і з усіх боків він оточений величезними технічними територіями - гектарами вантажних колій, локомотиворемонтним заводом та іншими технічними спорудами залізниці. До вулиці Городоцької від вокзалу напряму 600 метрів, а до торгового центру Скриня з великим супермаркетом - майже кілометр.
Площа Двірцева в цій ситуації стає таким собі ізольованим від зовнішнього світу казаном, в якому безперервно булькає наваристий бульйон повсякденного привокзального життя.
В цьому плані цікаво та повчально подивитися на аналогічні знімки залізничних вокзалів в інших містах світу, пошукати на них відмінності та закономірності. Запрошую всіх до спільного перегляду.

(На стартовому фото - вокзал британського Манчестера, фото звідси)



1. Міста в цій підбірці будуть йти у простому алфавітному порядку. Починаємо з іспанської Барселони, вокзал Estación de Francia (вікі, карта), другий за значенням вокзал міста, збудований 1929 року. На нього приходять регіональні потяги та потяги з французького напрямку. Як бачимо, він дуже щільно вбудований в оточуючу квартальну забудову та виходить головним фасадом на велику магістраль. Прямо біля нього є автобусна зупинка.


2. Але головним вокзалом столиці Каталонії тепер є збудований у 1970-х роках Barcelona Sants (вікі, карта) з дворівневими підземними перонами для колій різної ширини, багаторівневим паркінгом, автобусною станцією та величезною стоянкою таксі. Над всім цим господарством височіє чотиризірковий готель.


3. Головний вокзал німецького Берліна (вікі, карта), який було відкрито 2006 року, є справжнім шедевром інженерії - тут і кількарівневі перони у різних напрямках, і велетенське ажурне накриття і офісні приміщення прямо над коліями. Звісно, є є підземний паркінг на 860 місць (з тарифами можна ознайомитися тут). В середині купа магазинів та кафешок.


4. Оцінити масштаби допоможе старіший супутниковий знімок, що зафіксував процес будівництва. До речі, на Нешнл Джиографік є передача, також присвячена його будівництву.


5. Берн, Швейцарія. Значно скромніший за масштабами вокзал (вікі, карта) з підземними перонами вперше було відкрито у 1860-му, остання реконструкція, якщо вірити Вікіпедії завершилася 2003-го (що сумнівно, бо на панорамі 2014-го вся територія в риштуваннях та підйомних кранах). Має трамвайне сполучення, поряд є автобусна станція, є спеціальний рейс, що поєднює вокзал з аеропортом. Знаходиться в щільній забудові з великою кількістю магазинів та кафешок довкола.


6. Більбао, Іспанія. Залізничний вокзал Bilbao-Abando, він же Estación de Abando Indalecio Prieto (вікі, карта). Збудовано у 1870-му, реконструйований у 1940-х (під час Другої світової? Хмм...). Є підземна парковка, поряд є автобусні зупинки та станція метро. Стоїть у щільній забудові.


7. Бордо, Франція. Вокзал Gare de Bordeaux-Saint-Jean (вікі, карта) було відкрито у центрі міста у 1898 році. Накриття перонів збудовано за проектом Густава Ейфеля. Довкола дуже щільна дорожня мережа. Повз вокзал проходить трамвайна лінія та є автобусні платформи.


8. Бостон, США, Північний вокзал (вікі, карта). Вперше відкрито, зазнав численних перебудов, остання з яких була у 2007 році. Довкола море парковок та транспортних розв'язок - все дуже по-американськи.


9. Братіслава, Словаччина (вікі, карта). Нинішній вигляд будівлі сформувався у 1988-му році і ситуація тут трохи схожа на львівську - до станції веде лише одна вузька тупикова вулиця з розворотним кільцем для громадського транспорту і лишити машину практично ніде.


10. Брно, Чехія (вікі, карта). Станція 1839 року побудови знаходиться в центрі міста серед щільної забудови. Поряд проходять трамвайні та тролейбусні маршрути, що сполучають вокзал з усім містом. Довкола купа кафешок та магазинів.


11. Валенсія, Іспанія, вокзал Estació del Nord (вікі, карта) було відкрито у 1852 році. Зараз він є об'єктом культурної спадщини.


12. Ванкувер, Канада. Вокзал Vancouver Waterfront Stn (карта). Однак головним вокзалом міста є не цей, а Pacific Central Station (вікі, карта), щоправда теж досить скромний за розмірами.


13. Варшава, Польща, модерністичну станцію з підземними перонами Warszawa Centralna (вікі, карта) було відкрито у 1975 році. Як можна бачити, вона знаходиться посеред ділового центру польської столиці в оточенні хмарочосів.


14. Вашингтон, США. Вокзал Union Station (вікі, карта). Відкрита 1908-го року. Знаходиться в центрі міста, Має власну станцію метро, кількарівневу парковку та автобусні маршрути поряд.


15. Відень, Австрія. Центральний вокзал Wien Hbf (вікі, карта) було капітально перебудовано останніми роками і роботи завершилися буквально щойно - у грудні 2015-го року. В процесі реконструкції замість двох ререхрещених тупикових станцій нову наскрізну станцію на 16 колій. Також на новому вокзалі є близько ста кафешок та магазинів та паркінг на 600 місць. Вартість реконструкції склала 220 млн. євро.


16. До реконструкції вокзал Відня виглядав ось так.


17. Вроцлав, Польща (вікі, карта). Про нього я докладно писав раніше, тому зараз не буду повторюватися.


18. Галле, Німеччина (вікі, карта)


19. Гамбург, Німеччина (вікі, карта). Аналогічно всім попереднім прикладам, довкола щільна міська з великою кількість закладів харчування та магазинів.


20. Ганновер, Німеччина (вікі, карта). Тут цікаво, що площа перед вокзалом є закритою для приватного транспорту - по ній їздять лише трамваї та автобуси. Зате з протилежної сторони є багаторівнева парковка з вбудованим супермаркетом.


21. Гданськ, Польща (вікі, карта). Трамвайні лінії з усіх боків вокзалу, з тильної сторони - автобусна станція.


22. Гетеборг, Швеція (вікі, карта). Вокзал 1858 року побудови. Безпосередньо біля нього великий трамвайний вузол та автобусна станція.Не забули і про автопарковки та станцію велопрокату.


23. Глівіце, Польща (карта). Невеликий вокзал у 180-тисячному місті, однак дуже близько біля нього знаходиться потужний торговий центр з кінотеатром.


24. Гренобль, Франція (вікі, карта). Вокзал цього 156-тисячного міста було збудовано 1858 року та перебудовано 1967-го напередодні зимової олімпіади. Дуже компактний, сполучений з містом трамвайними маршрутами, поруч є автостанція.


25. Дрезден, Німеччина (вікі, карта).


26. Ейндховен, Нідерланди (вікі, карта).


27. Інсбрук, Австрія (вікі, карта). Тут крім пасажирського вокзалу поряд є і вантажні колії, але все дуже компактно.


28. Карлсруе, Німеччина (вікі, карта).


29. Катовіце, Польща (вікі, карта). Тут фактично у одному комплесі з вокзалом є великий шопінг-мол з кафешками, кінотеатром та, звісно, підземним паркінгом.


30. Клягенфурт, Австрія (вікі, карта)


31. Головний вокзал Кракова (вікі, карта) за польською традицією також зблоковано з величезним торговим центром, де можна проблукати хоч весь день. З протилежного боку знаходиться автобусна станція, а прямо над залізничними коліями - парковка.


32. Кьольн, Німеччина (вікі, карта). Вокзал знаходиться прямо біля знаменитого катедрального собору.


33. Ліверпуль, Великобританія (вікі, карта). Цікавий відкритий тонель, яким потяги їдуть крізь місто.


34. Лілль, Франція (вікі, карта).


35. Ліон, Франція (вікі, карта)


36. Лодзь, Польща (вікі, карта). Тут якраз зараз триває масштабна перебудова.


37. Хід будівництва (фото звідси).


38. Раніше було так.


39. Ляйпциг, Німеччина (вікі, карта). На момент побудови він був найбільшим вокзалом світу, та й зараз продовжує вражати розмірами. Всередині чимало магазинів та кафешок, до центру міста - рукою подати.


40. Марсель, Франція (вікі, карта).


41. Мілан, Італія (вікі, карта).


42. Мюнхен, Німеччина (вікі, карта).


43. Ніцца, Франція (вікі, карта).


44. Познань, Польща (вікі, карта). Вокзал був капітально перебудований перед Євро-2012, поряд з ним також збудовано великий торговий центр.


45. Прага, Чехія (вікі, карта). Через дорогу від вокзалу - кількарівнева парковка, сполучена з терміналом підземним переходом.


46. Ренн, Франція (вікі, карта).


47. Севілья, Іспанія (карта)


48. Скоп'є, Македонія (карта).


49. Страсбург, Франція (вікі, карта). Незвичне поєднання старого та нового на фасаді будівлі.


50. Таллін, Естонія (вікі, карта). Все дуже скромно.


51. Тулуза, Франція (вікі, карта).


52. Турин, Італія (вікі, карта).


53. Філадельфія, США (вікі, карта). Знову американський розмах :)


54. Франкфурт, Німеччина (вікі, карта).


55. Хельсінкі, Фінляндія (вікі, карта). Дуже красива будівля в стилі ар-деко 1919 року побудови та чимало місця для автобусів довкола.


56. І завершує цей огляд центральний вокзал швейцарського Цюріха (вікі, карта).


На цьому все. Сподіваюся, вам було цікаво і ви, читаючи цей огляд, змучилися менше, ніж я, поки його складав :) Які закономірності можна з нього виокремити? Я зауважив таке:
  • Практично всюди вокзали дуже щільно інтегровані в структуру міста - звичайне міське життя починається відразу за вокзальним порогом;
  • Дуже розвинена транспортна інфраструктура довкола - щільна вулична мережа та всі можливі види громадського транспорту максимально близько;
  • Крокова доступність цивілізованої та якісної торгівлі, харчування та розваг - максимум через дорогу від вокзалу, а переважно прямо у ньому;
  • Економне використання міської площі - нічого зайвого, лише те, що потрібно для якісного обслуговування пасажирів саме тут. Всі технічні споруди, сортувальні станції і тому подібні речі винесені за межу міста, або на його околиці;
  • Чітке розмежування пішохідних потоків, громадського та приватного транспорту.
Можливо, ви зауважили, ще щось - пишіть в коментарях. Наразі видається, що в нас майже все зроблено з точністю до навпаки.

Дивіться також:

Привокзальна площа здорової людини


Двірцева 2.0


Залізнична Польща


Залізнична Швеція


залізниця, львів, вокзал

Previous post Next post
Up