Нижче ви можете бачити супутниковий знімок львівського залізничного вокзалу. Кожен, хто бував на площі перед ним, ніколи не забуде хаос паркування, суцільне бібікання а-ля Калькутта, бруківку, на якій можна легко підвернути ногу, схожих на зомбі таксистів ("таксі! таксі недорого, куди їдемо? таксі-таксі!"), напіврозвалені лавки в сквері та всюдисущих циган. Це перше, з чим стикаєшся, коли виходиш з вокзалу.
Це на людському повсякденному рівні. Якщо ж глянути на карту більш широко, то можна побачити, що наш вокзал фактично відрізаний від міста - до нього веде лише тупикова вулиця Чернівецька і з усіх боків він оточений величезними технічними територіями - гектарами вантажних колій, локомотиворемонтним заводом та іншими технічними спорудами залізниці. До вулиці Городоцької від вокзалу напряму 600 метрів, а до торгового центру Скриня з великим супермаркетом - майже кілометр.
Площа Двірцева в цій ситуації стає таким собі ізольованим від зовнішнього світу казаном, в якому безперервно булькає наваристий бульйон повсякденного привокзального життя.
В цьому плані цікаво та повчально подивитися на аналогічні знімки залізничних вокзалів в інших містах світу, пошукати на них відмінності та закономірності. Запрошую всіх до спільного перегляду.
(На стартовому фото - вокзал британського Манчестера,
фото звідси)
1. Міста в цій підбірці будуть йти у простому алфавітному порядку. Починаємо з іспанської Барселони, вокзал Estación de Francia (
вікі,
карта), другий за значенням вокзал міста, збудований 1929 року. На нього приходять регіональні потяги та потяги з французького напрямку. Як бачимо, він дуже щільно вбудований в оточуючу квартальну забудову та виходить головним фасадом на велику магістраль. Прямо біля нього є автобусна зупинка.
2. Але головним вокзалом столиці Каталонії тепер є збудований у 1970-х роках Barcelona Sants (
вікі,
карта) з дворівневими підземними перонами для колій різної ширини, багаторівневим паркінгом, автобусною станцією та величезною стоянкою таксі. Над всім цим господарством височіє чотиризірковий готель.
3. Головний вокзал німецького Берліна (
вікі,
карта), який було відкрито 2006 року, є справжнім шедевром інженерії - тут і кількарівневі перони у різних напрямках, і велетенське ажурне накриття і офісні приміщення прямо над коліями. Звісно, є є підземний паркінг на 860 місць (
з тарифами можна ознайомитися тут). В середині купа магазинів та кафешок.
4. Оцінити масштаби допоможе старіший супутниковий знімок, що зафіксував процес будівництва. До речі, на Нешнл Джиографік
є передача, також присвячена його будівництву.
5. Берн, Швейцарія. Значно скромніший за масштабами вокзал (
вікі,
карта) з підземними перонами вперше було відкрито у 1860-му, остання реконструкція, якщо вірити Вікіпедії завершилася 2003-го (що сумнівно, бо на панорамі 2014-го вся територія в риштуваннях та підйомних кранах). Має трамвайне сполучення, поряд є автобусна станція, є спеціальний рейс, що поєднює вокзал з аеропортом. Знаходиться в щільній забудові з великою кількістю магазинів та кафешок довкола.
6. Більбао, Іспанія. Залізничний вокзал Bilbao-Abando, він же Estación de Abando Indalecio Prieto (
вікі,
карта). Збудовано у 1870-му, реконструйований у 1940-х (під час Другої світової? Хмм...). Є підземна парковка, поряд є автобусні зупинки та станція метро. Стоїть у щільній забудові.
7. Бордо, Франція. Вокзал Gare de Bordeaux-Saint-Jean (
вікі,
карта) було відкрито у центрі міста у 1898 році. Накриття перонів збудовано за проектом Густава Ейфеля. Довкола дуже щільна дорожня мережа. Повз вокзал проходить трамвайна лінія та є автобусні платформи.
8. Бостон, США, Північний вокзал (
вікі,
карта). Вперше відкрито, зазнав численних перебудов, остання з яких була у 2007 році. Довкола море парковок та транспортних розв'язок - все дуже по-американськи.
9. Братіслава, Словаччина (
вікі,
карта). Нинішній вигляд будівлі сформувався у 1988-му році і ситуація тут трохи схожа на львівську - до станції веде лише одна вузька тупикова вулиця з розворотним кільцем для громадського транспорту і лишити машину практично ніде.
10. Брно, Чехія (
вікі,
карта). Станція 1839 року побудови знаходиться в центрі міста серед щільної забудови. Поряд проходять трамвайні та тролейбусні маршрути, що сполучають вокзал з усім містом. Довкола купа кафешок та магазинів.
11. Валенсія, Іспанія, вокзал Estació del Nord (
вікі,
карта) було відкрито у 1852 році. Зараз він є об'єктом культурної спадщини.
12. Ванкувер, Канада. Вокзал Vancouver Waterfront Stn (
карта). Однак головним вокзалом міста є не цей, а Pacific Central Station (
вікі,
карта), щоправда теж досить скромний за розмірами.
13. Варшава, Польща, модерністичну станцію з підземними перонами Warszawa Centralna (
вікі,
карта) було відкрито у 1975 році. Як можна бачити, вона знаходиться посеред ділового центру польської столиці в оточенні хмарочосів.
14. Вашингтон, США. Вокзал Union Station (
вікі,
карта). Відкрита 1908-го року. Знаходиться в центрі міста, Має власну станцію метро, кількарівневу парковку та автобусні маршрути поряд.
15. Відень, Австрія. Центральний вокзал Wien Hbf (
вікі,
карта) було капітально перебудовано останніми роками і роботи завершилися буквально щойно - у грудні 2015-го року. В процесі реконструкції замість двох ререхрещених тупикових станцій нову наскрізну станцію на 16 колій. Також на новому вокзалі є близько ста кафешок та магазинів та паркінг на 600 місць. Вартість реконструкції склала 220 млн. євро.
16. До реконструкції вокзал Відня виглядав ось так.
17. Вроцлав, Польща (
вікі,
карта). Про нього я докладно
писав раніше, тому зараз не буду повторюватися.
18. Галле, Німеччина (
вікі,
карта)
19. Гамбург, Німеччина (
вікі,
карта). Аналогічно всім попереднім прикладам, довкола щільна міська з великою кількість закладів харчування та магазинів.
20. Ганновер, Німеччина (
вікі,
карта). Тут цікаво, що площа перед вокзалом є закритою для приватного транспорту - по ній їздять лише трамваї та автобуси. Зате з протилежної сторони є багаторівнева парковка з вбудованим супермаркетом.
21. Гданськ, Польща (
вікі,
карта). Трамвайні лінії з усіх боків вокзалу, з тильної сторони - автобусна станція.
22. Гетеборг, Швеція (
вікі,
карта). Вокзал 1858 року побудови. Безпосередньо біля нього великий трамвайний вузол та автобусна станція.Не забули і про автопарковки та станцію велопрокату.
23. Глівіце, Польща (
карта). Невеликий вокзал у 180-тисячному місті, однак дуже близько біля нього знаходиться потужний торговий центр з кінотеатром.
24. Гренобль, Франція (
вікі,
карта). Вокзал цього 156-тисячного міста було збудовано 1858 року та перебудовано 1967-го напередодні зимової олімпіади. Дуже компактний, сполучений з містом трамвайними маршрутами, поруч є автостанція.
25. Дрезден, Німеччина (
вікі,
карта).
26. Ейндховен, Нідерланди (
вікі,
карта).
27. Інсбрук, Австрія (
вікі,
карта). Тут крім пасажирського вокзалу поряд є і вантажні колії, але все дуже компактно.
28. Карлсруе, Німеччина (
вікі,
карта).
29. Катовіце, Польща (
вікі,
карта). Тут фактично у одному комплесі з вокзалом є великий шопінг-мол з кафешками, кінотеатром та, звісно, підземним паркінгом.
30. Клягенфурт, Австрія (
вікі,
карта)
31. Головний вокзал Кракова (
вікі,
карта) за польською традицією також зблоковано з величезним торговим центром, де можна проблукати хоч весь день. З протилежного боку знаходиться автобусна станція, а прямо над залізничними коліями - парковка.
32. Кьольн, Німеччина (
вікі,
карта). Вокзал знаходиться прямо біля знаменитого катедрального собору.
33. Ліверпуль, Великобританія (
вікі,
карта). Цікавий відкритий тонель,
яким потяги їдуть крізь місто.
34. Лілль, Франція (
вікі,
карта).
35. Ліон, Франція (
вікі,
карта)
36. Лодзь, Польща (
вікі,
карта). Тут якраз зараз триває масштабна перебудова.
37. Хід будівництва (
фото звідси).
38. Раніше було так.
39. Ляйпциг, Німеччина (
вікі,
карта). На момент побудови він був найбільшим вокзалом світу, та й зараз продовжує вражати розмірами. Всередині чимало магазинів та кафешок, до центру міста - рукою подати.
40. Марсель, Франція (
вікі,
карта).
41. Мілан, Італія (
вікі,
карта).
42. Мюнхен, Німеччина (
вікі,
карта).
43. Ніцца, Франція (
вікі,
карта).
44. Познань, Польща (
вікі,
карта). Вокзал був капітально перебудований перед Євро-2012, поряд з ним також збудовано великий торговий центр.
45. Прага, Чехія (
вікі,
карта). Через дорогу від вокзалу - кількарівнева парковка, сполучена з терміналом підземним переходом.
46. Ренн, Франція (
вікі,
карта).
47. Севілья, Іспанія (
карта)
48. Скоп'є, Македонія (
карта).
49. Страсбург, Франція (
вікі,
карта). Незвичне поєднання старого та нового на фасаді будівлі.
50. Таллін, Естонія (
вікі,
карта). Все дуже скромно.
51. Тулуза, Франція (
вікі,
карта).
52. Турин, Італія (
вікі,
карта).
53. Філадельфія, США (
вікі,
карта). Знову американський розмах :)
54. Франкфурт, Німеччина (
вікі,
карта).
55. Хельсінкі, Фінляндія (
вікі,
карта). Дуже красива будівля в стилі ар-деко 1919 року побудови та чимало місця для автобусів довкола.
56. І завершує цей огляд центральний вокзал швейцарського Цюріха (
вікі,
карта).
На цьому все. Сподіваюся, вам було цікаво і ви, читаючи цей огляд, змучилися менше, ніж я, поки його складав :) Які закономірності можна з нього виокремити? Я зауважив таке:
- Практично всюди вокзали дуже щільно інтегровані в структуру міста - звичайне міське життя починається відразу за вокзальним порогом;
- Дуже розвинена транспортна інфраструктура довкола - щільна вулична мережа та всі можливі види громадського транспорту максимально близько;
- Крокова доступність цивілізованої та якісної торгівлі, харчування та розваг - максимум через дорогу від вокзалу, а переважно прямо у ньому;
- Економне використання міської площі - нічого зайвого, лише те, що потрібно для якісного обслуговування пасажирів саме тут. Всі технічні споруди, сортувальні станції і тому подібні речі винесені за межу міста, або на його околиці;
- Чітке розмежування пішохідних потоків, громадського та приватного транспорту.
Можливо, ви зауважили, ще щось - пишіть в коментарях. Наразі видається, що в нас майже все зроблено з точністю до навпаки.
Дивіться також:
Привокзальна площа здорової людини Двірцева 2.0 Залізнична Польща Залізнична Швеція