Якось в дитинстві мені потрапив до рук цей німецький каталог комерційної техніки і я годинами гортав його, роздивляючись кожну фотографію та дивуючись цьому дивовижному розмаіттю марок та моделей, адже нашими вулицями тоді іздили лише ЛАЗи, КамАЗи, ГАЗи, ЗІЛи і ще кілька марок, що здавалися нудними та нецікавими. Нещодавно цей талмуд, вже порядком затертий, знову потрапив до моїх рук і я не зміг втриматися, щоби не відсканувати деякі сторінки та показати, на чому возили вантажі та людей у Європі 70-х - 80-х років.
1. Реклама.
2. Стаття про фургон Peugeot J9, турецькі нащадки якого у 90-х рокач започаткували у Львові новий жанр у галузі громадського транспорту - маршрутка. Завдяки ньому тоді всі маршрутки, незалежно від виробника, в нас ще довго називали "Пєжо", а манери водіїв, набуті тоді, не вдається перебороти досі.
3. Вже тоді у Європі працювали над зручним перевезенням осіб з обмеженою рухливістю.
4. Реклама Тойоти.
5. Фургони. Смішний фургон Сітроен Н 1600 виглядає прибульцем з іншої епохи - він випускався з 1947 року і якраз у 1981 його виробництво було припинено. За весь цей час було вироблено 473,289 екземплярів.
6. Трохи більші вантажівки. Деякі тогочасні Мерседеси та Фольксвагени якраз доживають свій вік на наших вулицях.
7. Британська марка
Бедфорд припинила своє існування у 1986 році. Швейцарська марка
Заурер зникла ще раніше - у 1982.
8. Австрійська марка
Штейр стала жертвою глобалізації у 2001 році. Словенський
ТАМ з міста Марібор останнім часом за ліцензією випускав німецькі вантажівки МАН. Шведський Вольво, голандський
ДАФ та японський Хіно успішно працюють дотепер.
9. Ще одна швейцарська марка вантажівок -
FBW - припинила своє існування у 1985 році. Англійський
Лейланд у 1987 році перейшов під контроль голандського ДАФу і тепер займається збиранням їхніх вантажівок з подальшим прикручуванням своєї емблеми їм на передок. Німецька фірма
Магірус-Дойц на даний момент випускає лише двигуни, однак увійшла до історії в тому числі і завдяки своїм надзвичайно надійним та морозостійким вантажівкам. Дійшло до того, що майже 10 тис. таких вантажівок у цієї західно-німецької фірми у 70-х роках
замовив СРСР. Деякі з тих машин ще й досі працюють.
10. Класики жанру - німецькі МАНи та Мерседеси.
11. Європейські виробники тоді ще випускали капотні вантажівки, а американці - з кабіною над двигуном, як цей White. Тепер все навпаки - американці лише носаті, європейці лише з кубічними кабінами. До речі, останньою європейською фірмою,
яка випускала великі капотні вантажівки, була якраз шведська
Сканія у 90-х роках. А ні, брешу - зараз ще чеська Татра
виробляє капотні самоскиди.
12. Будівельна техніка.
13. Мікроавтобуси.
14.
15. І великі автобуси, серед яких затесався знайомий нам угорський Ікарус. Німецьке ательє
Drögmöller випускало люксові туристичні лайнери аж до 2005 року.
16. Бельгійський
Van Hool досі випускає автобуси і, ніби, непогано себе почуває. Кілька б/у автобусів цієї марки працюють і у Львові.
17. Рекламна пауза.
18. Міські автобуси.
19.
20. Фінська фірма
Sisu колись випускала автобуси та вантажівки власної конструкції (особливо прославилася завдяки надзвичайно витривалим лісовозам), але кілька років тому перейшла під контроль французької фірми Рено і тепер виробляє вантажівки на основі їхніх компонентів.
21. Трохи американської еротики естетики.
22. То був час, коли Ленд Ровер був простою та дешевою армійською машиною, а не претензійним підкорювачем міських бордюрів.
23. Так само, як і кубічний Мерседес G-класса, теперішній улюбленець бандитів та тілоохоронців, було розроблено австрійською фірмою
Puch, як військовий джип на замовлення іранського шаха. Власну версію цієї машини випускали також і французи під маркою
Пежо.
24. Перша Тойота Лендкрузер теж була простою, як двері та дешевою, як борщ. А її зовнішність згодом стала джерелом натхнення для авторів
нового тойотівського позашляховика.
25. Внизу той самий БАМ-івський Магірус. Джип Фольксваген Ілтіс виграв перегони
Париж-Дакар у 1980 році.
26.
27. Тут звертає на себе увагу Унімог, що вміє їздити залізничними рейками (правий нижній кут). Нам би не завадило мати щось подібне для обслуговування трамвайних ліній та буксирування несправних вагонів.
28. Важка техніка.
29. Підйомні крани.
30. Маніпулятори.
31. Міні-фури. Цікаво, для чого?
32. Спецавтобуси.
33. Пожежні машини. Особливо колоритно виглядає шестиколісний Рейндж Ровер з пожежною драбиною на даху.
34. І наостанок - комунальна техніка. Ось так вони і жили. Якщо когось зацікавить якийсь окремий розділ, то можу зупинитися на ньому детальніше. А поки - дякую всім за увагу.
Дивіться також:
Музей автобусобудування Пам'яті ВКЕІ Автобуспром присвячується Старий кінь