Цього року Національна академія державного управління при Президентові України має надзвичайний потік денників, що був сформований в межах відкритої восени 2012 року в НАДУ Віщої школи державного управління. В її лавах випускники найкращих вузів України, з однією чи наіть з кількома вищими освтами, знанням іноземної мови, а головне - з великими професійними й особистісними амбіціями люди. Не менш якісним є й професорсько-викладацький склад НАДУ, який залучено до викладання слухачам. Він доволі плідно працює, надаючи науково-методичні й організаційні можливості слухачам опановувати сучасним державно-владним теоретичним і практичним контентом. Лише в рамках одного 140 годинного нормативного модуля "Політичні інститути і процеси" було здійснено кілька виїздних занять до Парламенту й Уряду України, проведено кілька ділових ігор, опис однієї з яких репрезентують слухачі ВШДУ Роза Аракелян і Світлана Павлиш.
UK;mso-fareast-language:RU">Аракелянmso-fareast-language:RU"> Р.Ф., Павлиш С.О. Проблемні питання та шляхи розвитку слухацького самоврядування в НАДУ: за матеріалами ділової гри
RU">Фінальним етапом щойно завершеного 140-годинного освітньо-нормативного модуля «Політичні інститути і процеси», що реалізовувався для слухачів І курсу Віщої школи державного управління НАДУ викладачами кафедри державної політики та управління політичними процесами і кафедри політичної аналітики і прогнозування, стала ділова гра «Проблемні питання та шляхи слухацького самоврядування в НАДУ». На основі сценарію, що передбачав розподіл ролей, слухацьку аудиторію було розділено на 5 груп: «Керівництво НАДУ», «Професорсько-викладацький склад», «Слухачі НАДУ», «Рада слухачів НАДУ», «Вісник слухачів НАДУ» та «Незалежні експерти». Протягом 4 академічних годин, відведених для гри, учасники розіграного дійства не лише визначили й узагальнили проблемні питання, які виникають в процесі навчання та безпосередньо при здійсненні слухацького самоврядування в НАДУ, але й запропонували можливі шляхи їхнього вирішення.
RU;mso-bidi-font-weight:bold"> 1. Першим, як і в справжньому житті, висловилося «керівництво НАДУ», яке виявило занепокоєння відсутністю зворотного зв’язку від слухачів Академії, а також пасивністю слухачів, їхньою байдужістю до внутрішніх справ Академії, неучастю або неактивною участю у заходах, що проводяться в Академії, зокрема в тих, в яких повинні ніби бути зацікавленими самі слухачі. Красномовним прикладом цього стала невисока явка слухачів на виборах Голови Ради слухачів НАДУ.
RU"> 2. У свою чергу «слухачі НАДУ» серед проблем, що стали для них актуальними і які вони хотіли б вирішити, виділили наступні:
- несформованість перспективи майбутнього працевлаштування після завершення навчання в Академії та відсутність розуміння кінцевого результату навчання, яка, власне, й викликає у слухачів байдужість до навчального процесу та подій, що відбуваються в Академії;
- «гносеологічні проблеми», що виникають на тлі перебільшеного абстрактними формами навчального предмету під час опанування відповідними навчальними дисциплінами;
- відсутність в навчальних планах практичних форм застосування набутих знань і навичок;
- незрозуміла в цілому логіка побудови навчального плану, часті зміни розкладу занять, різного роду «накладки» та в цілому перенасичення навчального тижня дисциплінами; все це зумовлює не лише відсутність часу для належної підготовки до семінарських і практичних занять, але й часу на слухацьку самоосвіту;
- відсутність належної технічної підтримки для покращення процесу навчання, в першу чергу, за рахунок розгалуженої мережі Wi-Fi;
- щодо вибору спеціалізації та теми магістерської роботи, то великою запорукою в цьому слугувала б визначеність стосовно того, в якому органі державної влади відбуватиметься стажування та подальша професійна кар’єра слухача.
bold">3. «Рада слухачів НАДУ», будучи органом самоврядування слухачів факультету денної форми навчання, покликана захищати соціальні, економічні та культурні інтереси слухачів, ініціювати проведення різноманітних заходів. Отримавши зазначені повноваження, Рада, проте, зосередилась більше на організації дозвілля слухачів, не зовсім чітко розуміє своїх безпосередніх функцій, пов’язаних з навчальним процесом в Академії. Це спричинено, на думку представників Ради, відсутністю чіткого уявлення про обсяг своїх повноважень. Саме тому вони висловили критичні зауваження щодо відсутності відповідного документа, який би регламентував статус Ради, права та обов’язки її членів, межі впливу на керівництво НАДУ для зміни ситуації на краще.
RU"> 4. Змінити ситуацію на краще, як виявилося, не в змозі й «професорсько-викладацький склад», який в якості головної проблеми виділив свою відстороненість від управління та відсутність важелів впливу на керівництво Академії. Виконуючи роль певного бар’єру між керівництвом і слухачами, - останні саме їм адресують свої скарги і висловлюють невдоволення - вони не мають широких повноважень при складанні навчальних програм та внесенні в них змін з урахуванням побажань слухачів. За такої формалізованості навчального процесу їхня роль переважним чином зводиться до менторства. Проте ситуацію можна було б змінити, передбачивши, зокрема:
- організацію робочих зустрічей, тренінгів з представниками органів виконавчої влади;
- поділ груп слухачів під час проведення практичних та семінарських занять на тих, кому не вистачає теоретичних знань, та тих, хто більш орієнтований на здобуття практичних навичок;
- надання можливості кожному слухачу пройти декілька короткотермінових стажувань в різних органах виконавчої влади.
RU"> 5. Звернули увагу на недосконалість внутрішніх комунікацій представники «Вісника слухачів НАДУ». Адже через наявність цензури та певного тиску з боку керівництва НАДУ висвітлення критичної та об’єктивної інформації є неможливим. Цьому перешкоджає також і відсутність спеціально відведених місць (стендів тощо) для розміщення інформації з «Вісника». Також як проблему було визначено відсутність доступу до протоколів вчених рад, кафедр та іншої внутрішньої документації, що прямо або опосередковано стосується інтересів слухачів.
RU">Зміну ситуації на краще ця група учасників вбачає у розробці окремого розпорядження Президента НАДУ щодо обов’язковості та вчасності надання структурними підрозділами НАДУ інформації для висвітлення у «слухацькому Віснику», а також виділення місця для розміщення «Вісника» в стінах Академії, де буде міститись вже згадана та ін. інформація, що становитиме інтерес для слухачів. Представники «Вісника», завдання яких є слідкувати за подіями в Академії та оперативно їх висвітлювати, сподіваються на отримання необхідної допомоги від керівництва Академії шляхом надання, передусім, можливості транслювати підготований «Вісником» відеоматеріал на спеціально встановлених екранах в Академії, виділення окремого простору для розміщення інформації на наявних стендах всередині Академії.
RU"> 6. Результати групової роботи були винесені на загальне обговорення, що дало можливість учасникам також набути соціально-рольових навичок ведення діалогу, потрібних для здійснення різних форм взаємодії всіх згаданих груп в реальному житті. Оцінюючи ті критичні зауваження, якими обмінялись учасники під час фінальної загальної дискусії, «незалежні експерти» дійшли висновку, що головною проблемою НАДУ є відсутність конструктивного діалогу між усім гравцями і це частково пов’язано з нерозумінням своєї ролі деякими з них.
RU">Аналізуючи ситуацію, що склалась, «експерти» дійшли висновку, що «керівництво НАДУ», намагаючись заохотити слухачів до навчання, обнадіює їх майбутніми перспективами. Це спонукає слухачів до високих очікувань, зокрема, щодо отримання в ході навчання не лише сучасних та глибоких знань і практичних навичок, але й подальшого гарантованого працевлаштування і кар’єрного зростання в органах державної влади, що їх направили. Саме тому «керівництву НАДУ» та «професорсько-викладацькому складу» було рекомендовано вподальшому краще пояснювати слухачам цілі їхнього навчання та роль Академії в розбудові їхнього майбутнього. Для уникнення нарікань на те, що в навчальному процесі не враховані побажання «слухачів» або відсутності практичного застосування набутих знань, «керівництву НАДУ» рекомендовано більше дослухатись до думки «професорсько-викладацького складу», який висловлює побажання «слухачів Академії», навіть розширити його повноваження щодо внесення змін до навчальних програм, змін співвідношення годин для проведення лекційних і практичних занять, використання інших методів навчання, окрім тих, які передбачені навчальним планом та відповідним чином затверджені. Запропоновані зміни зможуть вдосконалити процес навчання та вивести Академію на новий якісний рівень підготовки державних службовців.
RU">Поруч з необхідністю вдосконалення роботи Академії з планування, з чим погодились майже всі учасники, «експерти» рекомендували «керівництву» дати більше простору слухачам для обміну інформацію. Першим і найпростішим кроком в даному напрямку може стати вивільнення невеликої площі на стендах академічних приміщень, надавши можливість для висвітлення тих питань, які будуть актуальними саме для «слухачів» (наприклад, про можливості та умови проходження практики в органах державної влади та ін.).
RU">«Слухачі», артикулюючи проблеми, вже самі іноді зазначали шляхи їхнього можливого вирішення, проте не приділяли їм належної уваги, очевидно, вважаючи їх другорядними або не повністю розуміючи роль кожного з цих інститутів. Одним з таких інститутів є інститут старостату. Однак самі старости не завжди повністю розуміють обсяг своїх повноважень, що гальмує процес поширення інформації серед слухачів або навіть обмежує доступ до неї цілої групи (потоку).
RU">Окрім проблеми майбутнього працевлаштування та необхідності покращення процесу навчання, зокрема, технічними засобами, існує ще ряд проблем, передусім побутових, речником і лобістом яких повинна стати «Рада слухачів НАДУ». Однак представники «Ради» не відчувають в собі потенціалу ініціаторів змін, обравши позицію очікування вказівки згори щодо напрямів своєї діяльності. Тому «керівництву НАДУ» може бути рекомендовано краще контролювати процес навчання, активно залучаючи кураторів факультетів, Голову ради слухачів НАДУ, старост, обговорюючи з ними майбутні інновації навчання, обмінюючись думками щодо поточного стану речей та можливих шляхів його покращення.
RU"> Важливість ділової гри полягала не лише в тому, що виявила ті проблеми, які існують в навчальному процесі в НАДУ, показала її учасникам кожну проблему з різних боків, надала можливість обговорити нестандартні способи її вирішення, зробити перші кроки на шляху до покращення ситуації. Гра також наочно довела, що представники різних груп не вміють їх вирішувати та будувати внутрішні комунікації з метою досягнення спільної мети. Набутий учасниками досвід культури спілкування, вміння вислухати опонента, артикулювати проблему, швидко і лаконічно відповідати на запитання та зауваження, безперечно, знадобляться кожному в його майбутній діяльності.