Итак, возвращаемся к важнейшей для нас теме, «наука и религия», если коротко. В нашей новой публикации, известный Православный апологет Сергей Львович Худиев рассматривает проблему философии сциентизма (от англ. science - наука) или сциентистскиого мифа как мировоззрения, последователи которого претендуют на то, что оно в отличии от остальных (как
(
Read more... )
Но тезис Харриса грубо ложен даже неверующий человек может признавать (и многие признают), что сознание есть продукт культуры, воспитания, языка, многих гуманитарных факторов, которые не сводятся к паттернам (моделям), выработанным в ходе биологической эволюции.
Тут автор сражается с соломенным чучелом. Харрис не отрицает ни влияние культуры или воспитания, ни гуманитарное знание.
http://sergeyhudiev.livejournal.com/708392.html?thread=12462120#t12462120
http://sergeyhudiev.livejournal.com/665115.html?thread=11016731#t11016731
http://sergeyhudiev.livejournal.com/683774.html?thread=11725310#t11725310
Reply
Most scientists who study the human mind are convinced that minds are the products of brains, and brains are the products of evolution. Dr. Collins takes a different approach: he insists that at some moment in the development of our species God inserted crucial components - including an immortal soul, free will, the moral law, spiritual hunger, genuine altruism, etc.
As someone who believes that our understanding of human nature can be derived from neuroscience, psychology, cognitive science and behavioral economics, among others, I am troubled by Dr. Collins’s line of thinking.
http://www.nytimes.com/2009/07/27/opinion/27harris.html?pagewanted=all&_r=0
В другой статье на ту же самую тему он пишет:
The soul-doctrine suffers further upheaval in light of the fatal resemblance of the human brain to the brains of other animals. The obvious continuity of our mental powers with those of ostensibly soulless primates raises special difficulties. If the joint ancestors of chimpanzees and human beings did not have souls, when did we acquire ours? Most religions ignore these awkward facts and simply assert that human beings possess a unique form of subjectivity that has no homolog among lower animals. Indeed, Collins asserts this. He claims that the human mind cannot be the product of the human brain or the human brain the product of unguided evolution: rather, at some glorious moment in the development of our species God inserted crucial components-including an immortal soul, free will, the moral law, spiritual hunger, genuine altruism, etc. This claim makes a mockery of whole fields of study-neuroscience, psychology, cognitive science, behavioral economics, among others-and, if taken seriously, would obliterate our growing understanding of the human mind.
http://www.samharris.org/site/full_text/the-strange-case-of-francis-collins
Очевидно, что Харрис спорит не с тем, что "что сознание есть продукт культуры, воспитания, языка, многих гуманитарных факторов, которые не сводятся к паттернам (моделям), выработанным в ходе биологической эволюции", а с утверждением Коллинза о том, что Бог наделил людей особыми, несводимыми к естественным, свойствами: бессмертной душой, свободой воли, способностью к различению добра и зла и т.п.
Reply
Leave a comment