Vancouverisation / Ванкуверизация ?
френды...
хотел бы поделится одной вещью, а точнее одним термином - Ванкуверизация!
(*Во напридумывают-то! :О)
итак...
среди моих френдов и френдов моих френдов,
as far as I know кол-во любителей архитектуры "выше крыши".
on top of it, многие из них весьма заинтересованы
городами & архитектурой с точки зрения инфраструктуры.
ну и в конце концов, среди нас есть такие
(да-да Ольга, я не буду показывать пальцем :)))
кто совсем не давно там был.
Итак, в чём "соль", в чём термин, в чём спор B архитектурe?
ну конечно же всё сводится к тому: "ввысь или нет ?"
Как уже не раз осуждалось у Михалыча и Greedyspeedy,
ответ на этот вопрос так же влияет на плотность населения.
На апсайде, тем более в рус. яз. всё ясно:
- простоp/просторно = хорошо
соответственно тесно = плохо
но с др. стр.
есть масса примеров тому,
как именно компактное проживание населения,
становится одним из главных ресурсов.
хороший пример тому это например япония
или те же самые города хоть средневековые хоть античные.
простора то сколько угодно, райт?
но несмотря на это города так плотно застроенны - почему?
потому что именно такая плотность населения создаёт уникальную возможность для
а) концентрации интеллекта
б) концентрации творческих / художественных / артистических/ языковых импульсов
в) смесь, очень сильная смесь населения и разные импульсы приводит к соревнованию идей.
лучшие идеи быстрее побеждают, худшие идеи быстрее отмирают.
ну и ещё один такой момент... интересный..
инфраструктура. обеспечение инфраструктурой - падает в цене.
эта же самая метаморфоза происходит i в природе со слоном например в сравнении с мышкой.
на поддержание каждой единицы массы у слона уходит в разы меньше енергии.
так же и у людей в городе. по понятным причинам обеспечить 10 млн. нас. интернетом будет в разы дешевле и впоследствии менее эргозатратно в городе. так же и с др. инфраструктурой.
почему Ванкувер? в чём термин?
суть термина именно в уплотнении.
Т.е. старатся строить ввысь на ограниченной территории и максимально обеспечиваеть эту землю инфраструктурой предназначенной именно для плотной наслелённости. например - общественный транспорт. с др. стороны ограниченно вкладыватся в хайвейи, но вкладываясь основной упор на грузовой транспорт, а не на частные машины.
почему интересен это пример?
ну хотя бы потому, что это своего рода нр. 2 :)
ну всмысле япония-японией, и вправду земли мало,
но уж в канаде-то, второй по величине в мире стране !?
но кроме такой эк. активности, ванкуверу ещё удаётся поддерживать
и самую высокую строчку по "ливебилити" во всей сев. ам.
т.е. скажем так, по качеству жизни.
в чём прелесть?
город весь сжат. хочешь городских развлечений - их масса и на маленьком пространстве.
хочешь природы?
за город выехать совсем просто и близко. а там наслаждайся сколько угодно... почти "тайга" :)
*ну или "хвойная пустыня" (кому как удобней.)
Т.е. плотность населения может быть не только огромным плюсом для эк. развития или интел. импульсов,
но и для самого по себе качества жизни :)
вот :)
пс. если вдруг Michalych_lv сюда заглянет, то будет здорово если он скинет ссылку на ту тему где мы у него активно обсуждали вопросы градоустройства? (*там просто есть видео на одну супер интересную лекцию в этом вопросе. хоть видео впринципе и не люблю, но именно эта, такая которую я всем рекомендую.)
P.s: pod katom wikipedijnaja defenicija slova "vancouverism"
http://en.wikipedia.org/wiki/VancouverismVancouverism
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to:
navigation,
searchThis article needs additional
citations for
verification. Please help
improve this article by adding citations to
reliable sources. Unsourced material may be
challenged and
removed. (November 2011)
Vancouverism is an
urban planning and
architectural technique pioneered in
Vancouver,
Canada. It is characterized by mixed-use developments, typically with a medium-height, commercial base and narrow, high-rise
residential towers to accommodate high populations and to preserve view corridors.
[1][
not in citation given]
[2][3][
not in citation given]
[4] With a large residential population living in the city centre, no expressways connecting the core to the suburbs, and significant reliance on mass
public transit, Vancouver is distinct from most large North American cities. In part, these reasons contribute to the fact that it is consistently ranked among the most livable cities in the world.
[5] An article in San Francisco Planning and Urban Research Association has taken note of the principles of Vancouverism and asks if San Francisco should pursue similar direction.
[1] Renowned architect
Bing Thom described Vancouverism this way:[
not in citation given]
[6] It's a spirit about public space. I think Vancouverites are very, very proud that we built a city that really has a tremendous amount of space on the waterfront for people to recreate and to enjoy. At the same time, False Creek and Coal Harbour were previously industrial lands that were very polluted and desecrated. We've refreshed all of this with new development, and people have access to the water and the views. So, to me, it's this idea of having a lot people living very close together, mixing the uses. So, we have apartments on top of stores. In Surrey we have a university on top of a shopping centre. This mixing of uses reflects Vancouver in terms of our culture and how we live together.
Contents
[
hide]
[
edit] Background
Vancouverism developed as product of Vancouver's context. Wedged between the sea, mountains and the border with the United States, the
Greater Vancouver Regional District partnered with the area's municipalities to encourage controlled development. Early recognition that British Columbia's farmland would be engulfed by sprawl led to the establishment of the
Agricultural Land Reserve in the 1970s. This assisted in containing and intensifying development throughout the Vancouver metropolitan area and the
Fraser Valley.[
citation needed]
Architect
Arthur Erickson is credited by some with developing the concept that became Vancouverism in the mid 1950s, in a never-realized development called "Project 56".
[7] Many of the principles were incorporated into the development of the
West End, which became the highest density neighbourhood on the west coast of North America by the 1960s. The city's planning department, under the direction of Ray Spaxman in the 1980s, began to expand on the concepts, many of which were brought into fruition with the
development of the former
Expo 86 lands along
False Creek and
Yaletown.
Another person who is credited with influencing Vancouverism is
Jane Jacobs, author of
The Death and Life of Great American Cities. Brent Toderian, Director of Planning for the City of Vancouver says of Jacobs: “There isn't a person or book more influential in creating ‘Vancouverism' than Jane and The Death and Life”... “I know what she means about people misunderstanding density - that's why we emphasize density done well rather than density as a mathematical exercise. [But] people 'round the world praise Vancouver's livability, and she had a big hand in it.”
[8][
edit] Sight lines and height restrictions
One principle of Vancouverism involves protecting "view corridors". Vancouver's "View Protection Guidelines" were approved in 1989 and amended in 1990, establishing height limits to protect views of the
North Shore Mountains. This approach, while credited with preserving the city's scenic backdrop, has been criticized for lessening visual interest and failing to represent the city's contemporary image. In response,
Council commissioned a "Skyline Study" in 1997 which concluded that Vancouver's skyline would benefit from the addition of a handful of buildings exceeding current height limits, to add visual interest to Vancouver's skyline.
[9] The study found that opportunities for such buildings were restricted due to a limited number of large development sites in the downtown.
[10] Eight years later, five of the seven sites identified for higher buildings had been planned or developed. The tallest of the new buildings is the
Living Shangri-La hotel/residential tower, which was completed in 2008, and stands 201 metres (659 ft)
[11] tall (62 storeys).
[12]